Mediatraining: weg met trucjes, vertel jouw verhaal

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Een goede mediatraining is essentieel als je wilt bouwen aan de autoriteit van jouw organisatie op bepaalde onderwerpen door middel van inhoudelijke onderwerpen.

22 september 2020 – Afgelopen weekend stond er een intrigerend interview met voormalig Kassa-presentatrice Brecht van Hulten in de Volkskrant. De moeder Maria van de gedupeerde Nederlandse consument. Voor het eerst vertelde ze over de invloed van haar jeugd op de rest van haar leven, haar carrière in de schijnwerpers en haar worsteling met het geven van interviews die ontegenzeglijk bij het vak horen.

Kleurloos

Geef geen antwoord op de vraag, laat je vooral niet framen, kreeg ze keer op keer te horen van haar mediatrainers. Van Hulten blikt terug op die trainingen en raadt het iedereen af. Het leverde inhoudsloze interviews op met weinig authenticiteit. Van Hulten: ‘Ik dacht mezelf een plezier te doen door nooit iets over mezelf te vertellen. Mensen die me niet kennen, denken dat ik kleurloos ben. Daardoor wordt er bij nieuwe klussen zelden aan mij gedacht. Dat krijg je als je geen profiel hebt.’

Mediatrainer als stuwende kracht

Zonde, want een goede mediatrainer kan juist de stuwende kracht zijn in het ontwikkelen van autoriteit op bepaalde onderwerpen met een sterk, evenwichtig en authentiek verhaal. Die weet hoe je je moet wapenen tegen slimme journalisten maar adviseert je óók om de verbinding en inhoud op te zoeken. Dat betekent allerminst dat je volledig met de billen bloot moet. De (vertrouwelijke) informatie die je niet wil delen, deel je niet.

Menselijk en oprecht verhaal

Slim sturen in een interview is geen schande zolang je maar jouw verhaal vertelt. Geen gekunstelde of inhoudsloze praatjes, maar menselijk en oprecht. Ook als organisatie werk je hierdoor op een goede manier aan je zichtbaarheid, autoriteitspositie en uiteindelijk thought leadership. Redacties waarderen jouw organisatie om haar deskundigheid en journalisten weten je te vinden op relevante thema’s.

Bron: de Volkskrant

Ook een mediatraining?

Heeft jouw organisatie hulp nodig bij het vertellen van jullie échte verhaal? Wil je graag getraind worden om juist goed met de media om te gaan? Neem dan contact met ons op.  Je kunt je ook direct inschrijven voor onze mediatraining.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden