6 manieren om een authentieke woordvoerder te zijn

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Authentiek is een soort buzzword geworden. Het is een term die steeds vaker wordt toegepast op zo ongeveer alles, van leiders en marketing tot meubels en voedsel.

21 februari 2019 – Hoewel iedereen lijkt te streven naar authenticiteit, kunnen maar weinig mensen uitleggen wat het is. Zoek het op in het woordenboek en je zult termen als echt, nauwkeurig, betrouwbaar en ‘geen kopie’ vinden.

6 manieren om een authentieke woordvoerder te zijn

Als je het toepast op mensen, lijkt ‘jezelf zijn’ nog de beste definitie. Maar als het op woordvoerderschap aankomt, is dat nog niet zo eenvoudig. Hoe kom je nou authentiek over? Wij geven je 6 tips.

1. Weeg je woorden zorgvuldig af

Hoewel het misschien wat indruist tegen de definitie van authenticiteit, wegen authentieke woordvoerders hun woorden wel degelijk zorgvuldig af. Ze zorgen dat hun boodschap is afgestemd op hun publiek en aansprekend is.

2. Gebruik je eigen woorden

Hoe natuurlijker je boodschap klinkt, hoe groter de kans dat je publiek gelooft wat je zegt. Hiervoor is het cruciaal dat je je boodschap niet letterlijk uit je hoofd leert en opdreunt, maar dat je er je eigen verhaal van maakt. Dit brengt berichten tot leven, zorgt voor meer zelfvertrouwen en last but not least… authenticiteit.

3. Wees menselijk

Toon je gevoelens en kwetsbaarheden. Dan hebben we het niet over tranentrekkende verhalen. Denk eerder aan het toegeven van fouten, het delen van wat je ’s nachts wakker houdt, wat je nerveus maakt of wat je juist enthousiast maakt.

In geval van crisis gaat authenticiteit over het laten zien dat je echt om mensen geeft die zijn getroffen. Hoewel het tonen van emoties in een dergelijke situatie wat ongemakkelijk kan aanvoelen, is het cruciaal voor het vertrouwen van je publiek om juist dan je menselijke kant te laten zien.

4. Deel persoonlijke verhalen

De beste verhalen zijn persoonlijk van aard. Je maakt hierdoor contact met je publiek en neemt hen echt mee. Anekdotes maken je merk/organisatie relevant, zorgen voor menselijkheid en geven vertrouwen.

5. Wees subtiel

Authentieke woordvoerders zijn zelfverzekerd, oprecht en eerlijk. Maar het belangrijkste is dat de eerlijkheid subtiel is en niet wordt aangekondigd. Het gebruik van zinnen als ‘Ik ga eerlijk tegen je zijn’ of ‘… om eerlijk te zijn’ zullen je geloofwaardigheid ondermijnen. Het publiek kan namelijk de indruk krijgen dat je tijdens de rest van het interview niet eerlijk bent geweest.

6. Vermijd jargon

Taal is een belangrijk onderdeel van het authentiek zijn als woordvoerder. Je moet in staat zijn om een ​​natuurlijk klinkend gesprek te creëren met de taal die je zou gebruiken als je met een vriend of vriendin praat. In het geval van woordvoering houdt het in dat je jezelf bent, terwijl je de valkuilen van het overdreven tonen van emoties of gevoelens vermijdt. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar de vaardigheid om authentiek te zijn is te trainen.

Eerder schreven we over het belang van het doorgronden van de maatschappelijke context als woordvoerder. Wil je weten hoe jij als woordvoerder nog beter uit de verf komt? Kom dan eens langs in Bussum of neem contact met ons op.

Bron: PR Daily

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden