Beloning afhankelijk van reputatie: goed idee?

basic1-114_user_man Berlinda Harkink

Je ziet het steeds vaker: bedrijven die hun reputatie meenemen als beloningscomponent. Meestal gaat het dan over de beloning van de bestuurders of managers. Maar Schiphol gaat nog een stap verder.

9 januari 2019 – Deze week kondigde topman Dick Benschop aan dat de beloning van medewerkers voortaan deels afhankelijk wordt van de reputatie van de luchthaven bij omwonenden.

Relatie met omgeving

Benschop stelt dat Schiphol een nieuwe relatie met de omgeving nodig heeft. Dat wordt een hele uitdaging, nu het aantal klachten over geluidsoverlast een record heeft bereikt. De luchthaven heeft de acceptatie van de omgeving hard nodig, met de plannen voor gematigde groei en de opening van Lelystad Airport.

Geen doekje voor het bloeden

Omgevingsmanagement is cruciaal om die plannen te realiseren, maar mag geen doekje voor het bloeden zijn. Het is meer dan luisteren naar wat ‘onze buren vinden en beleven’. Daarom is het een goed signaal dat de reputatie bij omwonenden gaat meewegen in het beloningsbeleid.

Eigentijds beloningsbeleid

Vroeger hing de (variabele) beloning bij veel bedrijven af van de financiële prestaties. Sommige bedrijven hebben daar later de klanttevredenheid aan toegevoegd. In deze tijd is het niet meer dan logisch om ook de reputatie bij relevante stakeholders als beloningscomponent te gebruiken. Het hangt van de verdere uitwerking van het plan van Benschop én van de inzet van andere instrumenten voor omgevingsmanagement af in hoeverre Schiphol het vertrouwen van omwonenden zal herwinnen.

Is reputatie ook een onderwerp voor (het beloningsbeleid van) jouw organisatie? Neem dan contact met ons op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden