Big Tech ongevoelig voor reputatieschade?

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Hoe kan het dat de reputatieschade geen invloed heeft gehad op de prestaties van Big Tech bedrijven?

12 november 2021 – De vijf grote Amerikaanse techbedrijven, Amazon, Apple, Alphabet (Google), Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) en Microsoft, ook wel Big Tech, hebben hun cijfers over het derde kwartaal bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat de coronacrisis, kritiek en schandalen geen effect hebben gehad op de financiële prestaties van deze bedrijven.

Kritiek en schandalen geen invloed op Big Tech

Facebook stond recent onder vuur door tientallen publicaties in Amerikaanse media. Zo heeft een voormalig Facebookwerknemer onthullingen gedaan over hoe medewerkers tevergeefs de leiding waarschuwden over misinformatie en complottheorieën rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Dit bracht de reputatie van Facebook schade toe. Ondanks deze reputatieschade behaalde Facebook een 35% hogere kwartaalomzet dan een jaar eerder. Ook Google kreeg het zwaar te verduren. Momenteel lopen er 25 procedures tegen het bedrijf, variërend van schending van auteursrecht en onvoldoende optreden tegen de verspreiding van nepnieuws tot onderzoek naar Googles monopolistische gedrag in de advertentiemarkt. Toch had dit geen invloed op de financiële presentaties van Google, die een 41% hogere omzet had dan een jaar eerder.

De pandemie heeft een positieve invloed op Big Tech

Hoewel de meeste bedrijven het zwaar te verduren hadden tijdens de pandemie, is het tegenovergestelde het geval voor Big Tech. Deze bedrijven zijn niet afhankelijk van een enkele inkomstenbron. Tegenvallers in bijvoorbeeld advertentie-inkomsten werden opgevangen door groei in andere bedrijfsonderdelen. Zo stegen de inkomsten van Google doordat het gebruik van YouTube enorm steeg tijdens de pandemie. Door het thuiswerken en videovergaderen steeg de populariteit van Microsoft Teams, waardoor ook Microsoft het derde kwartaal met dubbele groeipercentages afsloot. De grote winnaar van de pandemie is Amazon, dat zo hard groeide dat het extra benodigde personeel (1,3 miljoen werknemers) niet aan te slepen is.

Cloud is het product van de pandemie geworden

Door onderwijs op afstand, thuiswerken, digitaal vergaderen en online winkelen is de vraag naar clouddiensten enorm gestegen. De clouddivisies van Microsoft, Amazon en Google profiteren van deze ontwikkelingen. Zo haalde Microsoft afgelopen kwartaal bijna de helft van de omzet uit deze tak.

Waarom reputatieschade geen negatieve invloed had

Het lijkt bijzonder dat kritiek en schandalen geen invloed hebben gehad op de financiële prestaties van Big Tech, maar het valt logisch te verklaren dat juist deze bedrijven door de coronacrisis ontzettend waardevol werden: thuiswerken is de norm geworden en tijdens de lockdown zat iedereen letterlijk thuis, waardoor het gebruik van de platformen van Big Tech spectaculair is gestegen.

Echter, onder normale omstandigheden heeft reputatieschade bijna altijd een direct negatief effect op de financiële prestaties van organisaties. Laat je als organisatie dus niet afleiden door deze positieve resultaten van de Big Tech. Je wordt uiteindelijk ter verantwoording geroepen door je stakeholders. Wanneer de totale indruk van klanten, het algemeen publiek, belangenorganisaties, beleidsmakers, samenwerkingspartners, media en medewerkers negatief is gekanteld, dan is de weg terug knap lastig. Bouw voornamelijk in goede tijden aan je reputatie, zodat je in slechte tijden wel tegen een stootje kunt.

Heeft jouw organisatie advies nodig bij het beschermen of versterken van de reputatie? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag mee!

Bron: NRC

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden