Communicatie- en marketingstrategie in het onderwijs
Een ROC (Regionaal Opleidingscentrum) heeft aan IVRM Reputatie gevraagd om te helpen bij de ontwikkeling van de communicatie- en marketingstrategie. Ze willen alle losse deelplannen met elkaar verbinden en sturing hebben voor het communicatie- en marketingbeleid.
Vraag van de klant
De afdeling Marketing & Communicatie van deze ROC heeft te maken met veel verschillende plannen (zoals plannen voor de onderwijssectoren binnen het college) die nog te weinig met elkaar samenhangen. Een overkoepelende strategie en visie op de marketing en communicatie (marcom) ontbreken. Zo is onvoldoende duidelijk wat de gewenste rol en taken van de afdeling zijn. Dit zorgt ervoor dat het werk vaak ad hoc en gefragmenteerd wordt gedaan. Het ROC heeft aan IVRM Reputatie gevraagd om te ondersteunen bij het ontwikkelen van deze overkoepelende strategie en visie. Ze willen een samenhangend, effectief marcom beleid voeren. Daarbij moet dit beleid bijdragen aan het realiseren van de ambities van de organisatie.
Resultaat
Het ROC beschikt nu over een compacte en concrete strategie die het fundament vormt voor alle communicatie- en marketingactiviteiten in de komende twee jaar. De strategie verbindt de deelplannen en sectorplannen, en het zorgt voor een samenhangend marcom beleid. Ook helpt de opgestelde strategie de afdeling om koers te houden en te voorkomen dat er tijd, geld en energie gaat zitten in acties en middelen die niet bijdragen aan de gestelde doelen.
Aanpak IVRM
IVRM heeft twee werksessies met sleutelpersonen van de afdeling Marketing en Communicatie georganiseerd en begeleid. Het doel van de eerste sessie was om input te krijgen voor de marcomstrategie. Deze input hebben we verwerkt in een OGSM (Objectives, Goals, Strategies & Measures), oftewel de strategie op één A4. Dankzij de OGSM zijn de doelen, strategieën en middelen, inclusief de KPI’s, overzichtelijk en met elkaar verbonden. Tijdens de tweede sessie hebben we samen de OGSM getoetst en verder aangescherpt.
Over de klant
Het ROC in kwestie heeft aangegeven anoniem te willen blijven. Wij respecteren deze beslissing en vermelden daarom niet de naam van deze klant.
Het team
Nieuws
- Blog en nieuws
“I bought it before he went crazy”
De titel van dit blog, “I bought it before he went crazy,” vat een groeiend gevoel samen bij Tesla-eigenaren wereldwijd. Deze tekst siert nu zelfs sti…
Ook behoefte aan een werkbare strategie?
Bel of mail ons vandaag nog om de mogelijkheden te ontdekken.
Neem contact op