Positionering van een cosmetische kliniek
DermaClinic vindt zichzelf nog te weinig zichtbaar en bekend als landelijke keten voor medisch cosmetische behandelingen. Wij hielpen DermaClinic bij het vergroten van de naamsbekendheid door diverse communicatiemiddelen in te zetten.
Vraag van de klant
DermaClinic wil de zichtbaarheid vergroten. Daarbij wil de keten bekend staan als de nummer 1-kwaliteitsketen voor kwalitatief hoogwaardige medisch cosmetische behandelingen. Aan IVRM de vraag om een strategie hiervoor op te stellen en deze vervolgens ook uit te voeren terwijl DermaClinic de regie behoudt.
Resultaat
Zowel off- als online is de zichtbaarheid van DermaClinic sterk toegenomen door maandelijkse verschijningen in relevantie on- en offline media. De totale publiciteitswaarde van deze inspanningen kwamen uit op ongeveer twee ton. Daarnaast is de share-of-voice van DermaClinic ten opzicht van de concurrentie aanzienlijk verbeterd. Ook op social media is DermaClinic niet meer te missen. Zo is het aantal kwalitatieve (blijvende) volgers op Facebook, LinkedIn en Instagram bijna dagelijks gegroeid en de posts leiden vervolgens ook tot veel (pagina)likes. Hierdoor is er sprake van een overall hoge engagement. Daarnaast heeft de campagne ‘Minder suiker maart’ ook het aantal volgers van DermaClinic doen groeien. Dit resulteerde in veel positieve comments/reacties -naast volgers ook andere relevante stakeholders-. Tot slot is het bewustzijn en de levensstijl van diverse volgers door deze campagne positief veranderd.
Aanpak IVRM
We zijn begonnen met het bepalen van een onderscheidende propositie van DermaClinic. Samen hebben we de positionering, merkessentie en corporate boodschap vastgesteld, namelijk “Het voor iedereen mogelijk maken om zich mooi en zelfverzekerd te voelen”. Dit staat in lijn met de aandacht voor de maatschappelijke relevantie van de organisatie. Vervolgens hebben we een kwantitatief en kwalitatief onderzoek uitgevoerd om te achterhalen welke thema’s voor consumenten en andere stakeholders relevant zijn én aansluiten op de profilering van DermaClinic. Hierdoor zijn thema’s als de impact van uiterlijk op het welzijn, levensgeluk, zelfvertrouwen, de kwaliteit van de branche, eet-, drink- en slaapgewoonten en het effect ervan op schoonheid onderbouwd gekozen.
Met de strategie en vastgestelde KPI’s als vertrekpunt hebben we vervolgens een communicatiestrategie, -aanpak en -kalender ontwikkeld. Daarbij staat een structureel en proactief pers-, content- en social media beleid centraal. Hierdoor tellen alle on- en offline inspanningen voortdurend bij elkaar op om de zichtbaarheid en autoriteitspositie van DermaClinic te verbeteren. Zo profileert DermaClinic zich met inhoudelijke publicaties over relevantie thema’s in on- en offline media. Denk daarbij aan zowel nieuws-, consumenten- als vakmedia. Daarnaast geven we het bedrijf een gezicht door middel van ervaringsverhalen van klanten en medewerkers, en met blogposts op de relevante kanalen. Hierdoor creëren we ambassadeurs en fans.
Op social media is gekozen voor een vrijwel dagelijkse boost in de vorm van informerende, inspirerende en activerende posts rondom de thema’s. Ook betrekke we volgers bij de acitiviteiten van DermaClinic via polls en winacties, en gaan we de dialoog aan door vragen te stellen. Door dagelijkse monitoring en onderhoud van de social media kanalen verzilveren we ook kansen en merken we issues tijdig op zodat we hier passend op kunnen inspelen.
Tot slot voeren we campagnes rondom relevante thema’s om de zichtbaarheid van DermaClinic periodiek een extra boost te geven. Zo heeft de campagne Minder Suiker Maart aandacht gevraagd voor de impact van levensstijl op de huid. Deze campagne hebben we volledig uitgewerkt: creatief concept, contentontwikkeling, social influcencer strategie, persaandacht en social media.
Over de klant
DermaClinic is een landelijke kwaliteitsketen en marktleder in kwalitatief hoogwaardige medisch cosmetische behandelingen. Met toonaangevende behandelingen en producten voor huidverbetering en -verjonging wil DermaClinic het voor iedereen mogelijk maken om zich mooi en zelfverzekerd te voelen. Om tot het beste en meest natuurlijke resultaat te komen, willen al hun specialisten de cliënt echt leren kennen.
Het team
Nieuws
- Blog en nieuws
IVRM over het belang van reputatiewaarde in B2B
Uit de nieuwste Superpowers Index van Dentsu blijkt dat vertrouwen en expertise een steeds grotere rol spelen bij B2B-inkoopbeslissingen. Het onderzoe…
Nieuwsgierig hoe wij onze expertise voor jou in kunnen zetten?
Bel of mail gelijk om de mogelijkheden te ontdekken.