Crisiscommunicatie en social media

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Hoe gebruik je social media bij een crisis?

15 februari 2017 – Ann Marie van den Hurk, directeur van Mind The Gap Public Relations (VS) geeft een aantal do’s en don’ts voor de integratie van social media in geval van crisissituaties.

Do

  • Het is oké om social media te gebruiken om aandacht te geven aan problemen rond de organisatie die moeten worden aangepakt. Organisaties zijn vaak bang om online voor zichzelf op te komen, maar dat is niet nodig.
  • Luister goed en probeer te begrijpen wat schrijvers van negatieve berichten precies willen. Ga openbaar het gesprek aan, erken het belang en als het nodig is, handel het probleem offline af.
  • Elk social mediakanaal heeft een eigen doelgroep en vraagt daarom om een eigen stijl. Wat werkt in een persbericht, op een website of in een brochure zal niet per definitie werken op Twitter of Facebook. Blijf bij je kernboodschap, maar pas de stijl van de berichtgeving aan.

Don’t

  • Censureer geen kritische berichten op je pagina’s, tenzij deze in strijd zijn met de opgestelde richtlijnen. Het verwijderen van berichten kan leiden tot meer en hardere kritiek.
  • Reageer nooit afwijzend of onbeleefd op berichten. Daarnaast is er op social media geen ruimte voor een zakelijke toon. Reageer persoonlijk, beleefd en blijf professioneel.

Websites en social media vragen 24/7 om oplettendheid en zelfs reactie, met name tijdens een crisis. Lees ook ons eerdere nieuwsbericht over effectief crisismanagement.

Bron: PR News

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden