Crisiscommunicatie
IVRM waakt 24/7 over jouw reputatie. Wij bereiden voor en staan je bij als het er echt toe doet. Als zich een crisis of issue aandient kun je rekenen op daadkrachtige crisiscommunicatie die de schade voor jouw organisatie én je stakeholders beperkt. Jij behoudt de regie en de grip op je reputatie.
Dit levert het op
Met de juiste crisiscommunicatie-aanpak wordt reputatieschade voorkomen. Sterker nog: organisaties komen vaak sterker uit een crisis als ze het goed managen. Door bij een crisis rekening te houden met de belangen van stakeholders en door verantwoordelijkheid te tonen in de crisisaanpak, herstelt of versterkt het vertrouwen in organisaties.
Rust
Goede voorbereiding geeft rust. Overhaaste beslissingen en onzorgvuldige communicatie worden voorkomen. Wij wapenen jouw organisatie tegen toekomstige crises en issues. Dat doen we door een crisishandboek te ontwikkelen waarin we voor alle potentiële crisissituaties de juiste strategie en aanpak opstellen. Ook voeren wij periodiek crisissimulaties uit waarmee we de crisisbestendigheid van jouw organisatie testen.
Regie tijdens crisis
Bij een crisis maakt snelheid het verschil tussen reputatiewinst of -verlies. Daarom is een goede voorbereiding essentieel. De aanpak ligt dan al in grote lijnen op de plank. Als zich een crisis voordoet, geven we direct de eerste adviezen. We zijn de sparringpartner van woordvoerders en ondersteunen bij de uitvoering.
Zorgplicht
Vanuit zorgplicht worden belangen van je stakeholders beschermd. Nadelige gevolgen voorkomen we voor hen. Zo herstelt hun vertrouwen in jouw organisatie.
Zo doen wij dat
Op basis van jarenlange ervaring in crisiscommunicatie biedt IVRM de volgende diensten.
- Crisishandboek
We helpen om goed voorbereid te zijn op een crisis. We brengen potentiële crisissituaties in kaart en formuleren de bijpassende reactiestrategie, statements, Q&A’s en een stappenplan. Hiermee zorgen we ervoor dat stakeholders op het juiste moment, via het juiste middel en met de juiste boodschap worden geïnformeerd. - Ondersteuning bij crisis
Als er een crisis is uitgebroken, ondersteunen we de organisatie met advies en uitvoering om de crisis het hoofd te bieden. Samen ontwikkelen we de reactiestrategie, statements voor de pers en boodschappen voor de verschillende stakeholders. We adviseren woordvoerders en bereiden hen voor op media-optredens. In geval van een acute crisis kan je ons 24/7 bereiken op het crisistelefoonnummer: 035 – 303 42 16. Desgewenst draaien we buiten kantooruren mee in jouw crisispiket. - Crisismediatraining
Onder het vergrootglas van de media is transparantie van groot belang. Journalisten dringen aan, netelige vragen blijven komen. De opdracht is rustig te blijven, vast te houden aan de boodschap en vertrouwen te winnen. In een dagdeel leren wij je om een professioneel woordvoerder te zijn, juist als de druk hoog is. - Crisissimulatie
Of je organisatie crisisbestendig is, testen we met een crisissimulatie. Een legertje journalisten staat voor de deur, op social media is de crisis trending topic en onder medewerkers ontstaat onrust. Werkt je crisisprotocol en houd je het hoofd koel? De crisissimulatie geeft je handvatten om het crisisprotocol aan te scherpen.
24/7 Stand-by service abonnement
Naast de bovenstaande diensten hebben we ook een crisis stand-by service abonnement. Hiermee voorkom je dat een crisis binnen en buiten jouw organisatie een eigen leven gaat leiden. Met dit abonnement ben je namelijk 24/7 verzekerd van directe hulp door een van onze ervaren reputatieadviseurs bij een (dreigende) crisis. Kortom, we staan het hele jaar door 24 uur per dag klaar om in actie te komen zodra er een communicatiecrisis dreigt of er redenen zijn om je hierover zorgen te maken.
Winston Churchill‘Never let a good crisis go to waste’
Cases
Download onze crisiscommunicatie whitepaper
Ben je op zoek naar handvatten voor crisiscommunicatie? Wil je goed voorbereid zijn op een crisissituatie? Download dan onze whitepaper crisiscommunicatie. We geven je tips voor reactiestrategieën, delen een praktische checklist met je en nemen je stapsgewijs mee hoe je de regie houdt.
Actueel
- In de media
Abdelilah Ouaali (IVRM): 'Nederland heeft een uitsluitingsprobleem'
Collega Abdelilah schreef een mooi opiniestuk in de Volkskrant: “Na het recente geweld tegen Israëlische voetbalsupporters in Amsterdam, waarsch…
Direct beginnen met een crisiscommunicatietraject?
Bel of mail ons om een afspraak in te plannen.