Doelgericht communiceren op de werkvloer

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Goed communiceren met je collega’s begint met goed luisteren. Als je niet goed luistert, lijkt het misschien of een gesprek over hetzelfde onderwerp gaat, maar is dat vaak niet het geval.

8 augustus 2017 – Een belangrijk deel van miscommunicatie ontstaat doordat veel van onze communicatie digitaal plaatsvindt. Mark van Vugt, professor Psychologie aan de VU en de Universiteit van Oxford: ‘Doordat we de gezichtsuitdrukking van de ander niet meer zien, kunnen er misverstanden ontstaan. Zo ontstaat er een mismatch wanneer e-mails te technisch of juist te emotioneel geformuleerd zijn. Handel dus niet alles per e-mail af, maar loop eens bij elkaar langs. Uit onderzoek blijkt dat mensen eerder bereid zijn om gehoor te geven aan een face-to-face-verzoek.’

Zelfde termen gebruiken

Daarnaast helpt het om de taal van de ander te spreken. Door dezelfde termen als je collega of leidinggevende te gebruiken, ontstaat begrip en weet je dat je over hetzelfde praat. Vervolgens kun je door vragen te stellen iemand een bepaalde richting op praten.

Bron: Arbo-Online

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden