Heb wat vaker een tunnelvisie!

basic1-114_user_man Remon Vonk

Het wordt tijd dat bestuurders wat vaker een tunnelvisie krijgen. Jarenlang is de term “tunnelvisie” weggezet als een diskwalificatie van leiderschap, maar ik pleit voor eerherstel.

23 oktober 2020 – Maar al te vaak zie je organisaties zwalken. Bij de minste publieke tegensputtering staken ze campagnes en passen ze beleid aan. Zelfs de koning is onder druk van de publieke opinie na één dag “vakantie” in Griekenland teruggekeerd naar Nederland. Foute beslissingen zijn slecht voor je reputatie, maar het ontbreken van een ruggengraat is funest. Tijd om koersvast de tunnel in te gaan.

Stemmingswisselingen

Niet alleen grote bedrijven hebben last van deze “stemmingswisselingen”. Ook de zogenaamde influencers vlogen recentelijk behoorlijk uit de bocht. Een dag nadat zij zich openlijk tegen de coronamaatregelen hadden gekeerd onder de #ikdoenietmeermee, veranderden de meesten hun mening 180º. De reden? Een vloedgolf van kritiek die over hen heen was gespoeld. Dat kun je als influencer natuurlijk niet gebruiken, dat het maatschappelijk sentiment zich tegen je keert. Nu zeg ik niet dat individuen en bedrijven niet moeten leren van hun fouten. Maar een doel bepalen, een koers uitstippelen en je daaraan (vast)houden, is geen hogere wiskunde. Toch zwichten organisaties vaak voor het sentiment van de dag. Hoe komt dat?

Social media regeert

Alles wat organisaties doen, ligt onder een vergrootglas. Iedereen is bang dat “men” kritiek uit op de handel en wandel van bedrijven. Hierdoor zie je bestuurders ineens rare sprongen maken als op social media negatief over het eigen merk of een campagne wordt gesproken; de zogenaamde twitterstorm. Wat bestuurders vergeten, is dat stormen altijd weer gaan liggen. Kritiek vervliegt. Maar wat mensen onthouden wanneer je je beleid (waar je goed over hebt nagedacht) aanpast, is dat je gevoelig bent voor de publieke opinie. Je fouten durven toegeven is sterk, zwichten omdat niet iedereen het met je eens is, is dat niet. Houd je rug dus recht.

Een tunnel is niet recht

Het wordt tijd dat bestuurders durven vasthouden aan hun eigen beleid. Laatst reed ik door de Gaasperdammertunnel (de nieuwe tunnel op de A9) en toen viel mij op dat er een aantal bochten inzitten. Eigenlijk zitten in de meeste tunnels bochten. Met andere woorden: een tunnel is niet recht, maar je komt wel uit op de plek die je vooraf beoogde. Dit geldt ook voor de koers van een bedrijf. Door allerlei externe factoren moet je soms je koers verleggen, maar houd daarbij wel je doel in het oog. Het eind van de tunnel komt dan in zicht.

Reputatiemix

Waai dus niet met alle winden mee, maar stem woord en daad op elkaar af. Investeer in alle aspecten waar je reputatie op is gestoeld, de zogeheten reputatiemix. Onze reputatiemix bestaat uit vijf aspecten:

  • Leiderschap: formeel (CEO), kennisleider, governance
  • Prestatie: producten en/of diensten, operationeel, financieel
  • Wendbaarheid: aanpassingsvermogen, innovatie, omgevingssensitiviteit
  • Werkomgeving: werkgeverschap, cultuur, integriteit & ethiek
  • Relevantie: bijdrage aan het oplossen van vraagstukken, wederkerigheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen

Door te sturen op deze aspecten is er focus en prioriteit bij het bewaken en proactief versterken van de reputatie. Door daar naar te handelen, behoud je de regie. Dat verhoogt duurzaam je reputatiewaarde.

Zelf aan het stuur

Wil je weten hoe je zelf aan het stuur zit én blijft, neem dan contact met ons op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden