Heeft jouw organisatie een social media-protocol nodig?

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Niet alleen je corporate social media-kanalen zijn een spreekbuis voor je bedrijf. Ook je medewerkers vervullen deze rol.

17 november 2020 – In De Telegraaf kwam recent deze vraag aan bod: ‘Mag ik mijn werknemers verbieden om zich negatief uit te laten over onze onderneming, collega’s, klanten en relaties?’ Juridisch adviseur Edith van Schie gaf het volgende antwoord: “Een werknemer dient zich als ’goed werknemer’ te gedragen. Dat betekent dat hij zijn werkgever geen onnodige schade mag berokkenen. Als hij dat wel doet, bijvoorbeeld door zich negatief uit te laten over zijn werkgever, dan mag de werkgever daar tegen optreden. Probleem is vaak dat werkgevers en werknemers andere ideeën hebben over wat wel en niet kan. Om die reden is een social media-protocol aan te raden.”

Maak medewerkers online ambassadeurs

Een social media-protocol is dus zeker aan te bevelen. Maar zie je medewerkers niet alleen als een potentieel gevaar voor (de reputatie van) je organisatie of merk. Beschouw hen juist als uithangbord! Via employee advocacy, oftewel via online ambassadeurs, kun je je bereik en invloed zelfs vergroten. Dit doe je door het verspreiden van je content via je medewerkers. Als een medewerker iets deelt op social media, is het effect daarvan veel groter dan wanneer je dit als organisatie of merk zelf doet. Het is immers veel sterker en geloofwaardiger om jouw eigen medewerkers te laten vertellen dat je bijvoorbeeld een goede werkgever bent, dan wanneer je dit als bedrijf zelf doet. Met employee advocacy krijgt de organisatie een gezicht, samen met uitingen die medewerkers op persoonlijke titel doen vanuit hun professionaliteit. Dat berichten dan niet altijd 100% in lijn zijn met de corporate communicatie, maakt de organisatie alleen maar kleurrijker en persoonlijker. En dat komt de reputatie ten goede.

Bronnen: De Telegraaf, Frankwatching

Meer weten?

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden