Voorkom dat je content verloren gaat

Contentstrategie staat op heel veel agenda’s, het is wel duidelijk dat bedrijven het maar moeilijk onder de knie krijgen. Strategen in bedrijven hebben de neiging om klanten en relaties te zien als data. Maar data doen geen bestellingen, dat doen klanten van vlees en bloed. Je ziet dat dit besef vaak ontbreekt bij het ontwerpen van een contentstrategie, dat er ook iemand aan de andere kant van de lijn zit. Praktisch denken zit juist bij de makers van content, niet bij de strategen. Maar de makers trekken zich van data niet zo veel aan, zij kiezen de kortste route naar hun publiek. Zo is de contentstrategie in bedrijven vaak een dialoog tussen doven.
De wereld van de data en die van de mens sluiten niet op elkaar aan en dan wordt contentstrategie onwerkbaar. Dat wordt wel duidelijk uit het artikel ‘Zonder strategie gaat content verloren’ op FD Effect* over de moeilijkheid om contentstrategie te beheersen.
Hoe breng je de verbinding tussen contentstrategie en uitvoering dan wel tot stand?
‘Het is belangrijk te beseffen dat je bij een contentstrategie ook te maken hebt met de content marketingstrategie en de overkoepelende merkstrategie. Deze drie strategieën moeten naadloos op elkaar aansluiten en elkaar versterken,’ merkt Eric Verweij, contentstrateeg van de Rabobank in de publicatie op FD Effect terecht op. Content moet een communicatiedoel dienen. De informatiebehoefte van je publiek moet centraal staan, want dit is de groep die je in beweging wil krijgen. Als dat lukt, neemt de kans toe dat het ook wel goed komt met het winnen en benutten van data.
Contentstrategie op één pagina
Een contentstrategie hoeft geen boekwerk van tientallen pagina’s te zijn. Een A4’tje waarop invulling wordt gegeven aan onderstaande stappen met bijbehorende checklist waaraan content moet voldoen biedt een prima vertrekpunt voor content die door de juiste ogen wordt gezien en de steeds schaarser wordende aandacht op zich gericht weet:
• Beschrijf je merk, de organisatiedoelstellingen en communicatiedoelstellingen
• Breng je doelgroep in kaart en stel hun informatiebehoefte vast
• Bepaal je boodschap
• Selecteer de kanalen voor je content op basis van je doel en doelgroepen
• Stem je content af op het kanaal
• Evalueer en optimaliseer je contentstrategie en middeleninzet
‘Sterker op het werk’ ijzersterke contentcampagne
Onze contentcampagne ‘Sterker op het werk’ voor Zorg van de Zaak is bekroond met de SAN-award. Dit is de enige marketing- en communicatievakprijs voor contentcampagnes van, voor en door adverteerders. Naast de erkenning door vakgenoten heeft de campagne Sterker op het Werk het bewustzijn en de noodzaak van mentale weerbaarheid onder werkgevers én werknemers vergroot. Ontdek wat jij kunt leren van deze prijswinnende contentcampagne.
Vond je dit interessant?
Blijf automatisch op de hoogte van reputatienieuws. Laat je e-mailadres achter en je ontvangt maandelijks IVRM’s Reputatiereport in je inbox.
*FD Effect: Zonder strategie gaat content verloren