Hoe je met eenvoudig taalgebruik het vertrouwen in je organisatie vergroot

basic1-114_user_man Maarten Halsema

D66 wil dat rechters eenvoudiger taal gebruiken in vonnissen. Kamerlid Maarten Groothuizen diende daar vorige week een motie over in.

28 november 2018 – Hij roept minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming op om met rechters in gesprek te gaan over het taalgebruik bij rechterlijke uitspraken. De overige coalitiepartijen, VVD, CDA en ChristenUnie, steunen de motie.

Volgens Groothuizen draagt juridisch taalgebruik niet bij aan het vertrouwen in de rechtspraak. Mensen met een lager opleidingsniveau, voor wie de vonnissen nóg moeilijker zijn te begrijpen dan voor hoger opgeleiden, hebben dan ook relatief weinig vertrouwen in rechters.

Reputatieonderzoek

De Raad voor de Rechtspraak is het eens met Groothuizen. De Raad verwijst naar een reputatieonderzoek uit 2016, waaruit bleek dat mensen moeten begrijpen wat ze lezen. Dat klinkt natuurlijk als een open deur. Maar in de praktijk is het behoorlijk lastig voor rechters om juridisch taalgebruik in een vonnis te vermijden. Woorden als ‘voorts’ en ‘zitting’ (waarbij veel mensen aan een bank denken) zijn voor hen vanzelfsprekend.

Eenvoudig schrijven is best lastig. We denken als schrijver al snel dat we simpel overkomen met eenvoudig Nederlands. We proberen indruk te maken met gezwollen taal. Of we laten ons verleiden tot passief taalgebruik, omdat we dan het onderwerp van de zin niet hoeven te benoemen. Dat is de gemakkelijke weg, maar het maakt de tekst er niet leesbaarder op.

Doelgroep gericht schrijven

Schroom niet om actieve, korte zinnen te gebruiken en jargon te vertalen in begrijpelijke woorden. Ook als je doelgroep niet laaggeletterd is of een hoger opleidingsniveau heeft. Wil je meer weten over doelgroepgericht schrijven? Neem dan eens een kijkje bij het aanbod van IVRM Academy of neem direct contact met ons op!

Bron: Volkskrant

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden