Jouw influencer in zwaar weer

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Je hebt een influencer gevonden die helemaal bij jouw merk past. Het is een perfecte match. Maar wat als hij of zij te maken krijgt met negatieve publiciteit? Wat voor effect heeft dit op jouw organisatie en hoe ga je hier op een goede manier mee om?

4 april 2019 – Onderzoekers van de Universiteit van Connecticut en de Vrije Universiteit van Berlijn zochten het uit. Ze analyseerden 128 gebeurtenissen tussen 1988 en 2016 waarbij een influencer negatief in het nieuws was. Vervolgens beoordeelden ze de effectiviteit van de crisisrespons van een bedrijf aan de hand van de aandelenkoers.

Wie is er verantwoordelijk?

Of controverse rondom een influencer schadelijk is voor een bedrijf, is sterk afhankelijk van de mate van verantwoordelijkheid. Als de influencer de negatieve publiciteit zelf had gecreëerd -denk aan het versturen van een onverantwoordelijke tweet of betrokkenheid bij #MeToo- leidde het beëindigen van de samenwerking met de influencer tot een hoger rendement op de aandelen. Als de influencer geen schuld had aan het incident, zoals bij een gehackte smartphone en de verspreiding van naaktfoto’s, verlangden aandeelhouders niet van een bedrijf dat de samenwerking werd stopgezet.

Houd nooit de kaken op elkaar

Bij crises staan bedrijven vaak voor een dilemma: wel of niet reageren? Soms kan (over)reageren namelijk leiden tot onnodige en ongewenste aandacht. Maar uit het onderzoek blijkt dat wanneer een influencer waar jij als bedrijf een samenwerking mee hebt negatief in de belangstelling staat, het geen goed idee is om de kaken op elkaar te houden. Stakeholders ontvangen dan geen enkel signaal of je je überhaupt bewust bent van de gebeurtenis en of je van plan bent actie te ondernemen. Dit leidt tot twijfels, met als gevolg een daling van de aandelenkoers.

Bron: EurekAlert

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden