Lieve Declercq, CEO van SPIE Nederland: ‘Wij zijn de bouwers van de energietransitie'

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Een gesprek over reputatie en het verschil kunnen maken als merk op de achtergrond. “We voeren het Klimaatakkoord uit, nodig ons uit aan tafel.”

6 april 2021 – Bedrijven in de technische dienstverlening vormen de ruggengraat van onze economie en zijn de bouwers van de energietransitie. Dat stelt Lieve Declercq, CEO van multitechnisch dienstverlener SPIE Nederland, in een nieuwe aflevering OnBrandScan. “Bij ons denk je misschien niet gelijk aan innovatie, maar als technisch dienstverlener ben je continu bezig met oplossingen voor je klant,” aldus Declercq. “We zijn vaak niet zo zichtbaar als onze klanten, maar een brouwerij CO2-neutraal maken of de infrastructuur van glasvezel realiseren? Dat doen wij.”

Innovatie op locatie

Onze toekomst is de klant van de toekomst, stelt Declercq. De meeste innovatie vindt daarbij plaats op locatie bij de klant. “Daar is veel creativiteit en technisch inzicht voor nodig. Zeker als het erop aankomt, zoals bij verschillende bedrijven in de vitale sectoren tijdens de coronacrisis. Dan kun je laten zien hoe wendbaar je bent en bijvoorbeeld zorgen voor een compleet ingerichte noodopvang voor ziekenhuizen.”

Wendbaarheid

Binnen de kaders van veiligheid en ethiek geeft Declercq daarom graag ruim baan aan opportunisme. “Als je dat op de juiste manier doet, ben je gewoon bezig met kansen benutten. Dat ondernemerschap wordt ook aan ons gevraagd. Onze klanten hebben een probleem of een opdracht en daar moeten wij de best passende oplossing bij vinden.” Dat vraagt om wendbaarheid. Een reputatiefactor waar SPIE op stuurt door in de nabijheid van klanten te blijven opereren en tijdig in te spelen op de vraag en behoefte vanuit de markt. “Zo konden we naast onze diensten voor laag- en hoogspanning moeiteloos ons portfolio uitbreiden met het volledige beheer van middenspanningsinstallaties,” aldus Declercq.

Adaptief vermogen

Bij de mondiale uitdaging van de energietransitie spelen SPIE en de collega-bedrijven in de sector een cruciale rol. Een uitdaging die hierbij al enige tijd speelt, is het tekort aan de factor werkgeverschap: arbeidskrachten. “Enerzijds moeten we als branche proberen het vak aantrekkelijk te maken door te laten zien dat we een essentiële schakel zijn in de wereld waarin we wonen, werken en leven. Dat we werken aan grote maatschappelijke opgaven zoals de energietransitie en dat je als medewerker hieraan kunt bijdragen door bijvoorbeeld een CO2-neutrale fabriek te helpen bouwen of een windpark aan te sluiten op ons elektriciteitsnet. Anderzijds kijken we ook naar andere oplossingen, zoals het gebruik van drones en robots. Net als voor onze klanten gaat het voor ons om het adaptief vermogen.”

Hoger in de waardeketen

Essentieel blijft altijd de reputatiefactor prestaties. Voor SPIE betekent reputatie dan ook zeker: betrouwbaarheid voor de klant. Dat gaat ook om goed opdrachtgeverschap en ‘de paradox van klantvriendelijkheid’: met een lage offerte beginnen en met veel meerwerk eindigen. Declercq: “Als branche moeten we helder zijn in verwachtingen en kosten. En wat zijn we waard? Technische dienstverleners mogen zichzelf best wat hoger in de waardeketen plaatsen. Wij zijn voor onze klanten, maar ook voor Nederland de bouwers van de energietransitie. Nodig ons uit aan tafel.”

Abonneren op OnBrandSan podcast

Communicatiespecialisten van IVRM Reputatie voeren samen met Stef Heutink en Maarten Halsema de redactie van de serie OnBrandScan. Iedere uitzending schuift een CEO of specialist aan die zijn of haar visie op merk, marketing en reputatie geeft aan de hand van een prikkelende stelling.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden