LUBAG versus RUMAG

basic1-114_user_man Redactie IVRM

1 april 2020 – In de uitzending van Zondag met Lubach van afgelopen zondag hekelt Arjen Lubach de “creativiteit” van RUMAG. Hij gaat in het bijzonder tekeer tegen de Rode Kruis-actie van het social media-merk: ‘RUMAG, bekend van de quotes met puntjes die ze jatten van anderen, verkoopt T-shirts als actie voor het Rode Kruis. Maar ze verdienen er vooral zelf aan.’ Wat doet dit met de reputatie van een populair merk? En wat zijn de regels van het “lenen” van content; de zogenaamde contentcuratie?

Karaktermoord

Als door een wesp gestoken, zo reageerde RUMAG-ceo Thijs van der Heide op de Zondag met Lubach-uitzending: hij gebruikt de krachtterm karaktermoord. Volgens Lubach probeert RUMAG te profiteren van de coronacrisis. De presentator begon een tegenactie en is ook T-shirts gaan verkopen onder de merknaam LUBAG, (met een komma in plaats van een punt). Hiervan gaat wél de gehele opbrengst naar het goede doel. Uiteraard herkent RUMAG zich niet in de aantijgingen, terwijl in eerdere tv-optredens van diezelfde ceo ruiterlijk werd toegegeven dat ze schaamteloos ideeën van anderen, althans delen daarvan, op T-shirts plaatsen.

Lenen.of.stelen

Wanneer valt het gebruikmaken van andermans creativiteit onder lenen en wanneer onder stelen? Je hoeft je werk niet te registreren om auteursrecht te krijgen. Op cultuurloket.nl wordt in een notendop uitgelegd wat het is en hoe je het verkrijgt. Maar er is uiteraard ook een grijs gebied en daarin opereert RUMAG. Zij “lenen” niet een hele tekst, maar pakken een deel daaruit of vertalen het. Hierdoor ontstaat er vanzelf een nieuwe tekst. Niet chique, maar naar de letter der wet ook niet illegaal. Het levert RUMAG -naast een hoge omzet- ook het predicaat “Triestste merk van de eeuw” op. RUMAG is inmiddels gestopt met de Rode Kruis-actie.

Reputatie door corona-uitglijder

Wat deze corona-uitglijder van RUMAG voor de reputatie van het bedrijf betekent, zal de tijd leren. Enerzijds levert de actie een stortvloed aan negatieve publiciteit op, met de inmiddels gebruikelijke Twitterstorm. Anderzijds kan de jonge doelgroep van RUMAG het rebelse karakter wel waarderen. Het is echter de vraag hoe zij reageren op de vermeende zelfverrijking aan de pandemie. Wil je zelf een corona-actie beginnen, dan kan dat uiteraard. Doe dit belangeloos (of tegen kostprijs) en communiceer er transparant over. Dit kan je reputatie zelfs versterken.

Stappenplan contentcuratie

Wil je meer weten over contentcuratie? Lees dan het stappenplan contentcuratie of neem contact met ons op.

Bronnen: Zondag met Lubach en AD

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden