Moet jouw organisatie al iets met de Metaverse?

basic1-114_user_man Lana Driest

Gaan Cryptopunks, NFT’s en de Metaverse in de toekomst een rol spelen voor jouw organisatie? Wij zochten het voor je uit en of je er iets mee ‘moet’.

26 april 2022 – Omdat we altijd op zoek zijn naar de laatste ontwikkelingen zijn we naar MTalks Masterclass van MWG geweest en hebben we ons verdiept in Cryptopunks, NFT’s en de Metaverse.

Eerst even uitgelegd

Van de Metaverse heb je mogelijk al gehoord. Het is een online netwerk van virtuele, driedimensionale werelden. Een soort parallelle wereld die zich realtime afspeelt. Het voelt alsof je zelf, of via je avatar, in deze tweede wereld aanwezig bent. Mark Zuckerberg is er druk mee en in de krant lees je regelmatig over dit fenomeen. Alleen al dit jaar investeert het moederbedrijf van Facebook (Meta) tienmiljard in de Metaverse, laat de Volkskrant weten.

Een NFT (Non-Fungible Token) is een uniek, onvervangbaar digitaal bestand dat is opgeslagen in een blockchain (database waar je al je digitale transacties kunt opslaan). NFT’s zijn vooral bekend van de digitale afbeeldingen, zoals de CryptoPunks. Maar ook NFT-collectie Strong Ape Club is een bekende in de blockchain-scene.

CryptoPunks was de eerste NFT art die op de digitale markt kwam. Het zet zowel de cryptowereld als de kunstmarkt op zijn kop, er gaat veel geld om in de handel van deze gepixelde figuren. Want dat zijn het. De non-fungible tokens van de Cryptopunks zijn verbonden met een uniek portret en dat is weer te verhandelen op het Ethereum-blockchain. Google er maar eens op, je krijgt er een 80’s vibe van.

IVRM Reputatie Monkeys

Virtuele wereld betreden als organisatie

Vorige maand opende Heineken zijn eerste virtuele brouwerij in de Metaverse waar je avatar een Silver-biertje kan drinken. De Chief Investment Strategist bij iCapital Network liet weten dat naast de big tech, al zo’n 4.000 bedrijven werken aan de Metaverse. Moet je er als organisatie nu ook bovenop springen? Nee, als je critici mag geloven. Het duurt echt een aantal jaar voordat de Metaverse überhaupt klaar is en dan nog is het nog niet zeker of er wat mee gaat gebeuren. Denk aan Second Life van vijftien jaar geleden. Dat werd met een hoop bombarie geïntroduceerd, maar kwam niet van de grond. Ondanks de grote investeringen daarin. Neemt niet weg dat het handig is om te weten wat de Metaverse is en na te denken of je het in de toekomst meeneemt in je middelenmix. Achter de feiten aanlopen is zonde.

Wanneer wordt het interessant?

Gebruikers in de Metaverse kunnen hun activiteiten cross-platform ontplooien. Je kunt er winkelen, studeren, vrienden ontmoeten, concerten bijwonen, musea bezoeken en er zelfs zaken doen. Kansen dus voor bedrijven en merken om in contact te zijn met gebruikers in de virtuele wereld. Virtueel aanwezig zijn kan je offline engagement vergoten en uiteindelijk je reputatie versterken. Wellicht wordt het een nieuwe knop om aan te draaien van je reputatiestrategie.

Wie weet zien we elkaar over een tijdje met een 3D-bril op in de Metaverse. Dan ontmoeten we elkaar niet in onze vestiging in Bussum, maar bespreken we je reputatiestrategie onder het genot van een Heineken Silver aan onze virtuele IVRM-bar.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden