Berlinda Harkink: 'Dat ze zelfs in de rechtszaal willen filmen, benadrukt dat het meer om sensatie draait.'
Ondanks dat SBS-realityster Peter Gillis zeer waarschijnlijk wordt veroordeeld zal hij toch voor een 14e seizoen terugkeren op tv. Is adverteren rond een -bijna- veroordeelde crimineel een goed plan? Adformatie schreef er een stuk over, Berlinda liet haar licht schijnen: ‘Dit gaat wat mij betreft echt over de grens van integriteit en ethiek. Als je alles ondergeschikt maakt aan de kijkcijfers, schaadt dat onvermijdelijk de reputatie van SBS6. Zeker als je bedenkt dat dit soort keuzes steeds kritischer bekeken worden door adverteerders en kijkers. Bovendien zullen adverteerders zich niet prettig voelen als hun merk wordt geassocieerd met een programma dat draait rondom iemand die met serieuze rechtszaken te maken heeft. Dat ze zelfs in de rechtszaal willen filmen, benadrukt dat het meer om sensatie draait.
Het gaat hier niet alleen om de zaak zelf, maar ook om het feit dat er geen enkele terughoudendheid lijkt te zijn vanuit de omroep. Dat ze zelfs in de rechtszaal willen filmen, benadrukt dat het meer om sensatie draait, terwijl zo’n onderwerp om journalistieke integriteit vraagt. Dit soort keuzes raakt aan de kern van je reputatie, want integriteit en fatsoenlijk gedrag zijn steeds belangrijker geworden als reputatiepijlers.
Waar het vroeger vooral draaide om prestaties en financiële cijfers, telt nu ook hoe je je als organisatie gedraagt. Een sterke reputatie helpt je niet alleen bij het aantrekken van medewerkers en investeerders, maar ook bij het behouden van kijkers én adverteerders. SBS6 en Talpa Network lijken zich daar op dit moment weinig van aan te trekken, maar de gevolgen kunnen groter zijn dan ze nu inschatten.’
Het hele stuk lees je hier