Contentplan op een bierviltje
Contentmanagement hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Het uiteindelijke doel? Geld verdienen aan je publiek.
11 maart 2022 – Dat we in de horeca weer plannetjes op een bierviltje kunnen schrijven is een heuglijk feit. Met de pandemie in de luwte, kunnen we ons weer concentreren op de business en het bereiken van je doelgroep. In het AD is te lezen dat een goed contentplan zelfs op een bierviltje past. Bas Hakker schreef een boek over contentmarketing voor ZZP’ers en deelt zijn tips. Maar ook organisaties met een communicatieafdeling kunnen er lering uit trekken.
4 tips van Hakker
Hakker deelt de volgende tips voor contentmanagement:
1. Kies onderwerpen en platforms die bij je passen
2. Doe iets wat vakgenoten ní doen
3. Maak er tijd voor
4. Focus niet te veel op het einddoel
Volgens Hakker moeten ZZP’ers een bepaald aspect van hun werk gebruiken dat ze heel leuk of interessant vinden en daar hun contentproductie op richten. Over die onderwerpen kun je YouTube video’s opnemen, nieuwsbrieven schrijven, foto’s delen op Instagram, LinkedIn-posts maken, podcasts opnemen. Mensen leren je op deze manier kennen. Presenteer jezelf als een autoriteit op je vakgebied en maak er tijd voor. Door er een project van te maken dwing je jezelf ook om actie te ondernemen. Beschouw daarnaast het binnenhalen van klanten niet als een einddoel, maar geniet van het bloggen of vloggen. Het komt vanzelf goed met de klanten, als je je contentplan maar aandacht geeft.
Punt 5 van IVRM Reputatie
Wij voegen er zelf nog graag een vijfde punt aan toe:
5. Maak gebruik van contentcuratie
Dat is precies wat je nu hebt gelezen. Je leest, luistert en kijkt naar wat er zich afspeelt in de wereld en wat relevant is voor je achterban en deelt dit nieuws. Zij kunnen eruit halen wat voor hen relevant is en er is weer een contactmoment geweest. Win-win!
Bron: AD