Crisiscommunicatie: CEO inzetten als woordvoerder?
Wie voert het woord als de organisatie verwikkeld raakt in een crisis? Dat is een van de belangrijkste vragen in crisiscommunicatie.
14 maart 2018 – Automatisch wijzen veel betrokkenen naar de CEO, als hét gezicht van de organisatie. Maar is dat wel zo slim?
De CEO als woordvoerder
Of de CEO de beste woordvoerder is, hangt af van de crisis. Vaak is de CEO vooral bezig met het managen van de crisis. Zeker in het eerste uur, wanneer het statement al op papier moet worden gezet. De CEO is daarom niet altijd de juiste persoon om als woordvoerder op te treden in geval van crisiscommunicatie.
Daarnaast heeft de CEO weinig ruimte om fouten te maken. Als iemand anders uit de organisatie als woordvoerder optreedt en per ongeluk een verkeerde uitspraak doet, kan de CEO dat nog rechtzetten. Maakt de CEO zo’n fout, betekent dat eerder het einde van zijn/haar carrière en hoogstwaarschijnlijk een crisis die verder uit de hand loopt.
Wie dan wel?
De PR-verantwoordelijke binnen de organisatie kan de woordvoering overnemen van de CEO. Deze persoon maakt -als het goed is- onderdeel uit van het crisisteam en is daarom op de hoogte van de stand van zaken rond de crisis. Bovendien is deze persoon geoefend in mediarelaties.
De PR-verantwoordelijke hoeft dat echter niet alleen te doen. Het is ook mogelijk om later een expert op het domein waarin de crisis plaatsvindt naar voren te schuiven. Vervolgens kan de CEO alsnog de laatste toespraak op zich nemen om de crisiscommunicatie sterk af te ronden.