Grote broek van Patagonia zakt af

basic1-114_user_man Redactie IVRM

‘We’re in business to save our home planet’ en ‘We praten niet over duurzaamheid, maar over verantwoordelijkheid. Dat maakt meer impact’. Zomaar een paar uitspraken van het outdoormerk Patagonia. Het razend populaire merk trekt al jaren een behoorlijke grote broek aan als het gaat om maatschappelijk ondernemen. Stevige uitspraken en (maatschappelijke) doelstellingen van organisaties juichen wij over het algemeen alleen maar toe. Je toont leiderschap, neemt verantwoordelijkheid, mensen willen voor je werken en klanten verbinden zich graag aan je merk. Alleen maar goed zou je denken.

Planeet gered, mensen uitgebuit

Patagonia lanceerde deze maand een grootschalige campagne gericht op bescherming en herstel van oceanen. Regeringen werden opgeroepen om een einde te maken aan bodemsleepnetvisserij. Een vorm van merkactivisme dat werkt en ook te bewonderen valt. Op het moment van lancering werd echter bij Follow The Money net de laatste punt gezet van hun onderzoeksartikel. Hieruit blijkt dat Patagonia zijn kleding produceert in dezelfde fabrieken als bijvoorbeeld Primark en ZARA. Een recent goedgekeurde leverancier van het merk betaalt zijn werknemers slechts een kwart van een leefbaar loon. Het verweer van Patagonia luidt tot nu toe: “Wij zijn geen werkgever van deze mensen en hebben dus geen invloed op hun loon.” Tot zover de maatschappelijke betrokkenheid.

Je bent zo goed als je laatste wedstrijd

In het voetbal zegt men vaak ‘je bent zo goed als je laatste wedstrijd’. Al je goede prestaties zijn niks waard als je de finale verliest. Je wordt drie keer landskampioen, maar één slecht seizoen doet de coach de das om. Dat geldt voor Patagonia ook. Er volgde groot applaus nadat de oprichter van het merk het bedrijf weggaf, zodat alle toekomstige winst naar de strijd tegen klimaatverandering kon gaan. Ze investeerden in kledingreparatie en hielpen daarmee vluchtelingen aan werk. Helaas heeft niemand het daar na het onderzoekswerk van Follow the Money het daar nog over.

Lessen trekken

Betekent dit het einde van Patagonia? Nee, natuurlijk niet. Maar het bedrijf moet wel lessen trekken. Geen enkele organisatie is foutloos. Het gaat erom hoe je met je fouten omgaat en hoe je er op reageert. Vooral die reactie valt tegen en doet vermoeden dat ze erdoor verrast werden. Hopelijk trekt het merk snel de grote broek weer aan en maken ze het straks op à fronten waar.

Zit jij in een reputatiespagaat en heb je hulp nodig met communicatie? Neem contact met ons op. Wij helpen jou graag.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden