De loonkloof en reputatie van bedrijven
Iedereen was er deze maand verontwaardigd over. De vrouwelijke bedrijfsjurist van Wehkamp die duizend euro minder verdiende dan haar jongere, mannelijke collega met minder ervaring.
22 november 2022 – Het werd een conflict, de vrouw kreeg een burn-out, raakte haar baan kwijt en heeft Wehkamp voor de rechter gesleept. Wehkamp heeft 113 duizend euro betaald en daarmee wil de webwinkel de rechtszaak die de vrouwelijke bedrijfsjurist hierover aanspande met Bureau Clara Wichman afsluiten. Jammer voor Wehkamp dat de dame aanschoof bij Jinek en alle kranten er bol van stonden.
Inkomensverschil
Dit nieuws kwam samen met de cijfers van een tweejaarlijkse meting van het Centraal Bureau voor de Statistiek over loonverschillen. Op het loonstrookje is er nog steeds ongelijkheid. Vrouwen verdienen gemiddeld 13 procent minder dan mannen. In het bedrijfsleven verdienen vrouwen met gelijke ervaring, leeftijd en opleiding maar liefst 5 euro per uur minder dan mannen in dezelfde functie, een verschil van 19 procent. Het inkomensverschil tussen mannelijke en vrouwelijke leidinggevenden is 20 procent. Om nog maar niet te beginnen over de kloof tussen het aantal leidinggevende mannen versus vrouwen. Wehkamp staat nu in de schijnwerpers maar deze ongelijkheid bestaat dus bij veel Nederlandse organisaties.
Vrouwen beroerd betaald
14 november was het Equal Pay Day. Deze dag symboliseert dat vrouwen door de loonkloof de rest van het jaar eigenlijk voor niets werken. Wat zou er gebeuren als we allemaal ons werk neerleggen? De deur achter ons dichttrekken? Sophie van Gool, econoom en oprichter van Salaristijger schreef er in het FD een opiniestuk over. Het is natuurlijk niet te doen, vrouwen zijn onmisbaar op de arbeidsmarkt. Je kunt je salaris niet missen, je patiënten, leerlingen en collega’s niet in de steek laten zoals ze zegt. De loonkloof zit niet alleen in het salarisverschil, ook in de cruciale beroepen, die doorgaans door vrouwen worden uitgevoerd, worden vrouwen beroerd betaald. De campagne Ik Verdien Meer van het FNV vraagt hier aandacht voor.
Effect op de reputatie
Wat doet de loonkloof met de reputatie van bedrijven? In het persstatement van Wehkamp staat dat het een individueel geschil is dat niets te maken heeft met beloningsdiscriminatie op grond van geslacht. Niet zo geloofwaardig, helaas voor Wehkamp. De reputatie van een bedrijf is een mix van factoren die stuk voor stuk te sturen of te beïnvloeden zijn. Dan gaat het niet alleen over je prestaties als organisatie, over leiderschap en innovatievermogen, maar vooral ook om je maatschappelijke rol en de betekenis van jouw organisatie voor je stakeholders. Wehkamp laat hier geen goed werkgeverschap zien en lijkt ook niet omgevingssensitief. Dat is een kwalijke zaak. In deze tijd waarin vrouwen steeds zichtbaarder strijden voor gelijke rechten, is het juist ongelooflijk belangrijk om hier je rol in te pakken. Zie het als een kans!
De afhandeling van de zaak en Wehkamps holle statement op de website verdienen geen schoonheidsprijs. De mogelijke tol die een bedrijf betaalt is dat je klanten weglopen. Laat dit voor andere bedrijven een wijze les zijn. In 1973 lanceerde Dolle Mina het ‘Werkende Wijvenplan’, onder meer gericht op gelijk loon voor gelijke arbeid en gelijke kansen in opleiding en beroep. Kunnen bedrijven anno 2022 eens wakker worden? Ik wil over twee jaar in het CBS-onderzoek zien dat de loonkloof is verdwenen. Bedrijven, pak die handschoen nou eens op! Dat legt je reputatie geen windeieren.