Podcast met Jan Dirks, directeur marketing GP Groot
In deze editie van Reputatie Inside Jan Dirks van het West-Friese GP Groot over de vraagstukken van deze tijd voor een bedrijf dat afval verwerkt en brandstof verkoopt. Ook Berlinda Harkink, reputatiedeskundige, schuift vandaag aan.
Na zijn studie aan Nyenrode startte Jan Dirks bij Bakerstreet, kort gezegd: broodjes bij tankstations. De stap naar de wereld van brandstof is toen wel gemaakt, Jan is nu alweer ruim 10 jaar werkzaam bij GP Groot.
Tijdgeest
Reputatie gaat over tijdgeest. We leven in tijden van klimaatverandering, duurzaamheid en CO2-reductie. Hoe gaat een bedrijf als GP Groot daarmee om? Jan: ‘Op al onze business pijlers hebben we hier intensief mee te maken. Overal spelen transities, alleen al op het thema klimaatverandering. Bij afvalverwerking gaan we volop richting het nieuwe adagium: afval bestaat niet, het is grondstof. Energie gaat helemaal richting duurzame brandstoffen.’
Overheidsgedreven
Wat we vooral zien is dat alle transities overheidsgedreven zijn, exemplarisch daarvoor was de elektrische auto. Met subsidies gaat dat prima, zonder subsidies is dat maar zeer de vraag. We zien het deze week ook terug in de discussie over de zero-emissiezones voor de binnenstad, waarbij een raadslid zelfs al betoogde dat werkmannen hun werk in die zones met de kar moeten gaan doen. De eeuwige discussie: we moeten, maar willen we ook?
Gedrag
Reputatie gaat over gedrag. Berlinda: ‘De motivatie om duurzaam te ondernemen is er nu echt wel, maar de praktijk is weerbarstig. Het is superbelangrijk om klanten en andere stakeholders mee te nemen in je intenties. Daarbij gaat het niet zozeer om wat je hebt bereikt, die communicatie zien we veel, maar om het communiceren over de stappen die je zet. En wees ook transparant over wat nog niet lukt.’
CSRD
Regels in aanbestedingen, de CSRD-wetgeving, ESG-rapportage: we hebben er allemaal mee te maken. De keten komt dan als geheel in beeld, bijvoorbeeld als het gaat om CO2- uitstoot. De stappen die daar gezet moeten worden, daar helpt GP Groot bedrijven bij. Jan: ‘Die regels zijn prima, maar het moet ook realistisch blijven. Ook in het gekozen tijdspad. Dat is niet altijd het geval’.
Werkomgeving
Een belangrijke reputatiepijler is werkgeverschap. Vooral de jongere generatie is echt wel intrinsiek gemotiveerd om bij bedrijven te werken met duurzame ambities. Berlinda: ‘Uit onderzoek blijkt dat deze groep echt kiest voor bedrijven met duurzame intenties, veel meer dan de generaties daarvoor’.
Doorgeslagen
Jan meent wel dat we wat zijn doorgeslagen in communicatie over duurzame ambities. ‘Soms weten klanten niet eens meer wat we echt doen. In Amerika zie je ook dat de hakken steeds vaker in het zand gaan als het gaat om rapportages en regelgeving, er moet tenslotte ook gewoon winst gemaakt worden. Dat staat onder druk door de tijdsdruk op regelgeving zo op te voeren. We zullen zien of dat nog overwaait naar Europa.’ Wel stelt Berlinda terecht dat het niet alleen om duurzaamheid gaat bij bedrijven, minstens zo belangrijk zijn thema’s als diversiteit of kansengelijkheid.
Innovatie
Welke kant het ook oprolt, innovatie is een steeds belangrijkere driver. Jan: ‘Denk aan Neste MY synthetische diesel (90% minder CO2), deze hypermoderne stations zie je nu in de regio Alkmaar verrijzen. Duurder, en dat blijft lastig, maar bijvoorbeeld voor de gemeente Amsterdam super relevant. Voor aanbestedingen alleen al is dat belangrijk. Er wordt ook veel campagne voor gevoerd en dat werkt goed, mensen komen zo op ideeën, het lost problemen op waar het gaat om eisen die nu aan bedrijven in mobiliteitsketens gesteld worden.
Reputatie
Tenslotte over de reputatie van GP Groot zelf. Reputatie gaat over vertrouwen. Jan: ’Daar zijn we heel sterk in: op betrouwbaarheid scoren we gewoon hoog, voor ons is het vooral een kwestie van doen, practice what you preach. Dat is niet zomaar een loze kreet. Het motto ‘afspraak is afspraak’ zit diepgeworteld in het DNA van ons bedrijf’.
Deze podcast verscheen eerder op FrankWatching.
Download gratis onze whitepaper Reputatiemanagement
Je reputatie is tegenwoordig beter bestuurbaar dan ooit tevoren. Met het nieuwe reputatiemanagement versterk je proactief en continu het beeld over je organisatie en de waardering van stakeholders. In deze whitepaper: schets van een nieuwe aanpak vanuit twee perspectieven: offensief en defensief. Hoe versterk je je reputatie? En de drie reputatiewetten met de Reputatiemix als toetssteen.