IVRM over het belang van reputatiewaarde in B2B
Uit de nieuwste Superpowers Index van Dentsu blijkt dat vertrouwen en expertise een steeds grotere rol spelen bij B2B-inkoopbeslissingen. Het onderzoek laat zien dat beslissers op zoek zijn naar merken met een sterke reputatie en authentiek thought leadership. Dit maakt het voor B2B-marketeers belangrijker dan ooit om te investeren in hun merk, in plaats van zich uitsluitend te richten op leadgeneratie.
Volgens het rapport gelooft 71% van de marketeers dat het versterken van hun merk hen helpt zich duidelijk te onderscheiden van de concurrentie. Tegelijkertijd vindt 68% van de beslissers dat merken in de B2B-wereld juist veel op elkaar lijken. Merken klinken en gedragen zich in hun ogen vaak hetzelfde, waardoor het lastig is om echt op te vallen in een concurrerende markt. Dit benadrukt het belang van een sterke reputatiewaarde en positionering en daarmee dus het belang van reputatiemanagement.
Het belang van reputatie en profilering
Beslissers in B2B willen samenwerken met bedrijven die betrouwbaar en deskundig zijn. Reputatie speelt een steeds grotere rol in het besluitvormingsproces rond samenwerking in B2B. Dit betekent dat investeren in reputatie en merkwaarde zich uiteindelijk zal uitbetalen. Niet alleen bij winnen van nieuwe klanten, maar ook voor het behouden van bestaande relaties.
Thought leadership speelt hier volgens het Dentsu rapport een cruciale rol in. Door jezelf te positioneren als expert binnen je vakgebied en door zichtbaar en vindbaar te zijn op relevante onderwerpen, kun je je als merk onderscheiden en vertrouwen opbouwen bij je doelgroepen en stakeholders.
Reputatiewaarde als superpower
De inzichten uit de Superpowers Index laten zien dat het werken aan je reputatiewaarde, positionering en profilering belangrijker is dan ooit in de B2B-wereld. Dit gaat veel verder dan alleen marketing: het gaat om het opbouwen van duurzame relaties op basis van vertrouwen en expertise. Oftewel: op basis van een hoge reputatiewaarde. Alleen zo kun je je als merk onderscheiden in een concurrerende markt.