Vijf tips voor stem in maatschappelijk debat
Dat het Amerikaans Hooggerechtshof het abortusrecht heeft afgeschaft, is ongekend groot nieuws. Het land wordt teruggeworpen in de tijd. Voor veel organisaties was het lange tijd ondenkbaar om commentaar te geven op polariserende issues in de samenleving. Dat denken is achterhaald.
De pandemie en de versterkende effecten ervan op economische, raciale en sociale ongelijkheid, en de manier waarop merken en bedrijven reageerden op gebeurtenissen als de moord op George Floyd, hebben organisaties naar de voorgrond van het nationale debat gekatapulteerd. Dit zie je niet alleen in Amerika, maar ook in Europa. Van organisaties en merken wordt verwacht dat ze snel reageren of handelen in geval van grote maatschappelijke onrust.
Actie reactie
Organisaties en merken staan onder hoge druk van het publiek en de media om te reageren op sociale, politieke en culturele kwesties. Er is geen wondermiddel dat deze druk op magische wijze kan oplossen in het belang van de reputatie. Als organisaties en merken opereren binnen het kader van hun waarden, zullen de voor- en nadelen van actie ondernemen versus zwijgen duidelijker worden.
Wat moet je als organisatie doen met polariserende onderwerpen in de samenleving? Stilletjes langs de zijlijn zitten of kansen benutten en van je laten horen?
Vijf tips
Dit zijn vijf tips om in overweging te nemen bij het bepalen van je communicatiestrategie:
1. Geen woorden maar daden
Merkvertrouwen en geloofwaardigheid bereik je alleen door acties en gedrag die het doel van je organisatie of merk weerspiegelen en versterken. Anders krijg je te maken met werknemers die vertrekken, investeerders die fondsen elders toewijzen en klanten die naar concurrenten gaan.
2. Je kunt niet iedereen tevreden stellen
Als organisaties alles voor iedereen proberen te zijn, lopen ze het risico stakeholders te vervreemden omdat ze niet authentiek overkomen. Als je blijk geeft van de juiste intentie, duidelijk en consistent bent over de kwesties die overeen komen met de missie en waarden van je organisatie of merk, pluk je de vruchten van merkloyaliteit en vertrouwen.
3. Stilte is oorverdovend
Zwijgen kan -terecht of onterecht- als onverschillig worden ervaren. En het laatste wat merken aan belanghebbenden willen communiceren, is apathie. Laat zien welke stappen je als organisatie neemt om ergens aan bij te dragen. Het is niet erg als je zelf ook nog worstelt. Door transparant te zijn over de weg ernaar toe win je sympathie van je stakeholders.
4. Werknemers in de frontlinie
Werknemers zijn de levensader van elke organisatie. Zij brengen organisaties menselijkheid, medeleven en humor. Dat collectief moet als barometer worden gebruikt om in actie te komen, of het nu gaat om het steunen van gelijke rechten voor transgenders of het dichten van de loonkloof tussen mannen en vrouwen.
5. Favoriete werkgever zijn? Laat je horen!
Als je in de lijst van meest favoriete werkgevers wilt staan, moet je doortastend en authentiek zijn. Het is tegenwoordig moeilijk om toptalent te vinden en te behouden. Wees standvastig en aarzel niet om regelmatig te communiceren over belangrijke kwesties die stakeholders aangaan. Niets doen maakt een merk niet geliefd bij potentiële werknemers, vooral niet bij de jongere generaties. Zij verwachten van hun werkgever dat deze een stem van redelijkheid is in chaotische en beangstigende tijden.
Organisaties en merken die zich laten horen over het afschaffen van het recht op abortus in de Verenigde Staten blijven niet onopgemerkt. Het zijn niet de minste merken: Estée Lauder, Foot Locker, Gucci, HP, Levi’s, Netflix, Nike, Patagonia, Starbucks en Tesla hebben laten weten dat ze hun medewerkers zullen helpen door bijvoorbeeld de kosten te vergoeden als ze naar een andere staat moeten reizen voor een abortus.
Chapeau voor alle organisaties die zich laten horen en opkomen voor de belangen van hun werknemers, en daarmee voor alle vrouwen in Amerika.
Gedreven door grote maatschappelijke vraagstukken zoals de klimaatcrisis, het woningtekort, de betaalbaarheid van de zorg, institutioneel racisme en sociale ongelijkheid, stikstof, de toeslagenaffaire komen steeds meer partijen tegenover elkaar te staan. Laat als organisatie weten hoe jij erin staat zodat het vertrouwen en loyaliteit van je stakeholders groeit.