VraagClara.nl: juridisch advies voor vrouwen
Zo nu en dan komt er een campagne voorbij die aandacht verdient. Zo ook het nieuwe initiatief van Bureau Clara Wichman: VraagClara.nl, een online rechtswinkel gericht op vrouwen. Samen met WOMEN INC, WO=MEN, Dutch Gender Platform, Movisie en de Nederlandse Vrouwen Raad, ook wel Alliantie Samen Werkt Het, wordt er gestreefd naar een maatschappij waarin vrouwen en mannen daadwerkelijk gelijke kansen krijgen om betaalde arbeid en onbetaalde zorg te combineren. Mannen verdienen nog steeds 14% meer dan vrouwen voor hetzelfde werk en het is niet uniek dat een contract niet wordt verlengd wanneer een vrouw zwanger wordt, of op andere wijze wordt gediscrimineerd. Aan alle vrouwen die hun recht willen halen, geeft Clara juridisch advies.
Coronacrisis doet schepje op ongelijkheid
De Alliantie stelt dat tijdens de coronacrisis pijnlijk duidelijk werd dat vrouwen in financieel kwetsbare situaties extra hard worden getroffen. Zelfs in de wetenschap keren oude patronen terug, blijkt uit een artikel in Trouw. Mannelijke wetenschappers maken vaker dan hun vrouwelijke collega’s aanspraak op beurzen en ze publiceren meer tijdens de coronacrisis. Nederland zakte eind vorig jaar elf plekken op de Global Gender Gap Index. Dit alles belooft niet veel goeds voor de ranglijst van dit jaar. Het feit dat zelfs de NOS in verlegenheid werd gebracht door het Divibokaal laat zien dat er nog steeds veel werk aan de winkel is. Nederland, wake up!
Verantwoordelijkheid bedrijven
Dat er een online rechtswinkel voor vrouwen komt is mooi en nodig, maar voor de samenleving en met name bedrijven ligt er ook een verantwoordelijkheid. Wees het een stap voor; trek de salarissen gelijk, wees flexibel in werktijden zodat zorgtaken worden verlicht en discrimineer niet vanwege een zwangerschap. Deze zaken moeten onderdeel zijn van de bedrijfsvoering van organisaties én is van invloed op de reputatie. Bovendien is er een direct verband tussen die reputatie en de waarde die je creëert voor je medewerkers, misschien wel de belangrijkste ambassadeurs* van je organisatie.
Verhoog de goodwill op je balans
Goede of slechte ervaringen verspreiden zich als een olievlek. Wees sensitief en oprecht, handel vanuit compassie, maar denk ook vanuit reputatie. Een win-win situatie die de goodwill op je balans verhoogt.
*Fact: Bij IVRM Reputatie werd ik aangenomen tijdens mijn tweede zwangerschap; laat dit een voorbeeld zijn voor andere bedrijven.
Zie ook: @bureauclarawichmann @womeninc @genderplatform @movisie.nl @nederlandsevrouwenraad #vraagclara