Whisky, alleen voor mannen of zit er meer in het vat?

basic1-114_user_man Wouter aan de Stegge

Vroeger werd het gebruikt om de kou te bestrijden of voor medische redenen. Inmiddels is het een drankje dat wordt geassocieerd met heren, kerels en mannen. ‘Echte mannen drinken Whisky’ zoals mensgoodlife schreef. Maar wordt whisky daadwerkelijk alleen geliefd door mannen? Of hebben de marketeers een glaasje te veel op?

Vrouwen zijn er klaar mee

Veel vrouwen zijn klaar met de kleurrijke cocktails en mooi aangeklede mixdrankjes. Dit zien we terug in het groeiend aantal vrouwen dat whisky niet alleen waardeert, maar het ook beschouwt als favoriete drankje. Daniela Walker, specialist in eten en drinken bij het trendsvoorspellingsbedrijf The Future Laboratory, benadrukt dat vrouwen net zo graag hun smaakpapillen op de proef stellen als mannen, en zich tegenwoordig ook wagen aan wat ruwere whisky’s. Keiharde cijfers uit onderzoek van Roy Morgan bevestigen deze verandering: In Noord-Amerika drinkt meer dan 40% van de vrouwen regelmatig whisky. Sinds de jaren 90 zijn de vrouwelijke whiskydrinkers zelfs verdubbeld. Ook in Groot-Brittannië en Australië drinkt bijna een derde van de vrouwen regelmatig een glas whisky.

Dronken marketeers

Gek genoeg wordt whisky nog steeds gepositioneerd en gemarketeerd als The Gentleman’s Drink. Het wordt tijd dat dit verandert. Johnny Walker gaf in 2018 het goede voorbeeld en bracht net vóór Woman’s Day, exclusief in de Verenigde Staten de limited edition ‘Jane Walker’ op de markt. Er werden 250.000 whisky’s gebotteld. Johnny Walker doneerde de winst van de oplage aan organisaties die geheel in het teken staan van vrouwen. De flessen werden in 2018 voor 34,00 USD per fles verkocht en inmiddels is de waarde van een fles gestegen tot 125,00 USD. Naast dat het inspelen op de doelgroep financiële kansen biedt, maak je als whiskyproducent op reputatievlak ook een goede beurt. Immers, met deze exclusieve whisky laat Johnny Walker zien zowel wendbaar als maatschappelijk relevant te zijn. Hiermee raken zij twee belangrijke pijlers uit de IVRM Reputatiemix.

Wie pakt de kansen?

Het wordt interessant welke whiskyproducent de vrouwelijke whiskymarkt in 2024 gaat veroveren. Wordt een Ierse, Japanse, Schotse of opnieuw een Amerikaanse whiskyproducten de trendsetter? Kortom, de opkomst van vrouwelijke whiskyliefhebbers markeert een nieuw hoofdstuk. Het is tijd voor een meer diverse en inclusieve benadering van de whiskymarkt, waarbij het glas van man en vrouw niet langer halfleeg maar halfvol is.

Benieuwd hoe je grip krijgt op de reputatie van jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op! We gaan graag met je in gesprek.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden