Zó blijf je zichtbaar tijdens een crisis
Hoe geef je vorm aan je communicatiebeleid in tijden van crises en blijf je zichtbaar? Veel organisaties worstelen hiermee nu onze maatschappij in gijzeling wordt gehouden door een pandemie. Wat is wel en niet passend in het ‘nieuwe normaal’? De coronacrisis is uniek en onwennig voor iedereen. Maar over het algemeen geldt voor communicatie tijdens een crisis hetzelfde als in goede tijden: ken je publiek.
Bied perspectief
Je communicatie moet je publiek perspectief bieden. Laat ze zien wat jouw rol is in een maatschappij die zichzelf aan het hervinden is. Reputatiemanagement gaat voor een groot deel over het begrijpen van de belangen van je klanten, medewerkers, samenwerkingspartners en andere stakeholders, en daar op acteren. Waar hebben zij behoefte aan in deze tijd? Wat zijn hun onzekerheden? Kijk of je iets kunt betekenen, in welke vorm dan ook. Dat kan met een sympathieke actie, zoals een online masterclass, voucher of huurprijsverlaging. Maar ook door via de pers, eigen middelen en social media een stem te nemen in het publieke debat over maatschappelijke vraagstukken die je sector raken.
Deel je visie en (sector)kennis
Een mooi voorbeeld daarvan is het betoog van Peter Cool, technisch directeur bij Intergas, met zijn opiniestuk in NRC Handelsblad. Hij stelt dat er voor de energietransitie van de gebouwde omgeving net zo’n dashboard moet komen als voor de Covid-19-crisis. Een relevant en urgent onderwerp, waarin Cool zijn uitgesproken visie en sectorkennis uiteenzet om zijn expertise ten goede te laten komen aan stakeholders en aan de samenleving.
Word wegwijs in het ‘nieuwe normaal’
Kortom, juist in tijden van crises is communicatie essentieel. Voor degene die daar behoefte aan hebben, helpt Rebecca Shaeffer communicatieprofessionals op weg met 50 manieren waarop je kunt navigeren in het ‘nieuwe normaal’. Of neem rechtstreeks contact op met een van onze professionals.