Nike scoort opnieuw met purpose marketing

basic1-114_user_man Lana Driest

Nike heeft weer een duidelijk standpunt genomen in het maatschappelijk debat. Dit keer hebben ze paspoppen met ‘een maatje meer’ in hun flagship store in Londen geplaatst.

19 juni 2019 – Nike liet weten dat het een demonstratie is van Nike’s toewijding om de vrouwelijke atleet te inspireren en te dienen. Vorig jaar was de omstreden sportman Colin Kaepernick het boegbeeld van een reclamecampagne en wist Nike de aandacht te trekken met de catsuit van Serena Williams. In deze tijd van purpose marketing weet Nike perfect hoe zij maatschappelijk relevant moet zijn.

Ophef

Nike weet inmiddels dat zij voor- en tegenstanders mobiliseren met hun acties, zo ook dit keer. Na een item over de curvy paspop in RTL Boulevard ging het los in Nederland. Aan de desk Olcay Gulsen en Caroline Tensen die de paspop niet een maatje meer vinden, maar toch wel 48-50. Terwijl zij zich in de studio afvroegen of dit niet wat overdreven is van Nike en of wij met z’n allen wel zo iemand willen zien in een strakke sportoutfit, namen notabene Peter R. de Vries en Ronald Molendijk het op voor deze vrouwen. Wat zij niet konden voorzien is dat het losging op Instagram. Uit alle hoeken werd schande gesproken van de standpunten van Olcay en Caroline. “Dit is body shaming!” Het is Nike gelukt, er wordt een maatschappelijke discussie aangezwengeld. Eentje die blijkbaar belangrijk is om te voeren.

Relevant #bodypositivity

Arie Boomsma gaf op Instagram podium aan vrouwen de in de voorlinies strijden aan deze langlopende discussie over schoonheidsidealen. Tatjana Almuli, Mayra de Wilde, Edith Dohmen en Suzanne Mensen schoven vervolgens bij Pauw aan om te praten over bodyshaming en body positivity. Zij vinden de uitingen schadelijk voor het zelfbeeld van vrouwen. Ook kranten en magazines pakten het nieuws op; de maatschappelijke discussie werd op veel niveaus gevoerd. Nike versterkt wederom haar reputatie door uniek en maatschappelijk relevant te zijn en dat consistent uit te dragen. Degene die hun wonden moeten likken zijn Caroline Tensen en Olcay Gulsen.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden