Online merkbeleving optimaliseren – 4 tips
Bij brand activation staat online merkbeleving centraal. Het doel van online merkbeleving is het creëren van meer betrokkenheid van de bezoeker bij het merk. Door meer betrokkenheid bij het merk zal de bezoeker eerder overgaan tot conversie, oftewel een transactie.
5 september 2016 – Dat is niet alleen een interessant gegeven voor online winkels die met concrete transacties werken. Ook voor dienstverlenende en adviserende organisaties die zich online profileren is betrokkenheid middels online merkbeleving interessant. Zij kunnen online converteren in de vorm van een contactopname of een download van een whitepaper.
Online merkbeleving biedt oriëntatie en inspiratie
Een website is evenwel meer dan alleen een conversiekanaal. De doelgroep wil online ook oriënteren en inspiratie opdoen. Wanneer de website aan deze wensen voldoet, dan is de website ‘branded’. En dat wil je, want 69% van de bezoekers vertrouwt op branded websites. Shirley van Haalem, conversie optimalisatie consultant bij Traffic Builders geeft 4 tips voor het optimaliseren van de online merkbeleving van je website:
1. Het brand design moet makkelijk kunnen worden herkend
Internetgebruikers zijn vluchtig. Dit blijkt uit het feit dat 55% van hen minder dan 15 seconden actief is op een website (Haile, T.). Daarom is het belangrijk dat het brand design snel en gemakkelijk te herkennen is voor bezoekers. Houd hiervoor de Merkwijzer naast je merk. In deze merkwijzer wordt met behulp van verschillende aspecten het merkinnerlijk (missie, visie, etc.) en het merkuiterlijk (huisstijl, iconen, etc.) vastgelegd. Ga vervolgens na of alle aspecten die je hebt opgesteld uniek zijn, maar bovenal passen bij het merk.
2. Tekstuele en visuele content moet direct de aandacht pakken
Bezoekers besteden 16% van hun tijd op websites aan content (ConversionXL). Als content niet direct de aandacht pakt, zullen bezoekers het niet zien. Bij pakkende content kun je denken aan productinspiratie, blogs en andere content marketing met als doel: merkbeleving creëren.
3. USP’s en voordelen van een merk moeten duidelijk naar voren komen
Zodra de merkuitingen op je website aansluiten bij de kernwaarden van je organisatie, creëer je onderscheidend vermogen en geloofwaardigheid. USP’s zijn punten die laten zien waarom het merk onderscheidend en waardevol is.
4. Er is sprake van een consistente manier waarop het merk wordt uitgedragen
Een van de belangrijkste voorwaarden voor alle websites is consistentie. Ook in de manier waarop je je merk naar buiten brengt is het belangrijk om consistent te blijven. Zorg er dus voor dat je niet het een belooft en het ander laat zien en dat je altijd dicht bij het brand design blijft. Pas dan komt brand activation goed tot zijn recht en is het effect het grootst.
Bron: Traffic Builders