‘Persoonlijke blokkades verstoren communicatierendement’

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Naast advies over reputatie, publiciteit, content, crisiscommunicatie en public affairs kun je bij IVRM Reputatie ook terecht voor een coachingstraject. Denk hierbij aan een coaching rondom profilering, zelfvertrouwen, presentatie en contactuele vaardigheden.

1 mei 2019 – Stephanie Stalenhoef, senior adviseur en gediplomeerd coach: ‘Vaak weten mensen niet wat hen precies belemmert bij hun profilering. Coaching kan dan erg helpend zijn.’

IVRM is een reputatiebureau. Waarom bieden jullie coaching aan?

‘Voor de reputatie van de organisatie zijn de presentatie, communicatie en performance van de mensen in alle lagen van de organisatie van belang. Wij zien regelmatig dat leidinggevenden en medewerkers tegen persoonlijke blokkades aanlopen die hen hierbij belemmeren. Daar kunnen wij bij ondersteunen.’

Met welke vragen krijgen jullie zoal te maken?

‘Laat me twee voorbeelden noemen. Een hoofd communicatie krijgt door organisatorische veranderingen een meer strategische rol binnen de organisatie. Hij moet wekelijks de directie van strategisch communicatieadvies voorzien. Qua inhoud vormt dit geen probleem. Toch ligt hij de halve nacht wakker, malend over zijn performance van de volgende dag. Een ander voorbeeld: van een nieuwe CEO wordt verwacht dat zij zich nadrukkelijk profileert als het gezicht van de organisatie. Ze worstelt er echter mee om ‘stevig’ en authentiek over te komen. Hoe zorgt ze ervoor dat ze er echt stàà in meetings en bijeenkomsten maar ook tijdens media-optredens? En hoe doet ze dat zonder een gekunstelde versie van zichzelf te worden? Vaak weten mensen niet wat hen precies belemmert bij hun profilering. Coaching kan dan erg helpend zijn. Samen onderzoeken we wat nu maakt dat bepaalde dingen lastig zijn. Als die inzichten helder zijn, gaan we er vervolgens concreet mee aan de slag.

Waarom moet ik me door een reputatiebureau laten coachen? Schoenmaker, blijf bij je leest!

‘Wij versnellen het coachingstraject door de effectieve combinatie van coaching en inhoudelijk communicatieadvies. Het grote voordeel is dat wij verstand hebben van communicatie en reputatie; hierdoor begrijpen wij de context waarin onze doelgroep zich begeeft en welke vragen en verantwoordelijkheden die met zich meebrengt. Coaches geven mij verder terug dat zij het als helpend ervaren dat zij ons in hun coachingstraject ook als onafhankelijk sparringpartner kunnen vragen om praktisch en strategisch communicatieadvies. Dit brengt hen sneller bij hun doel. Net als het gedegen imagoadvies (kleur-, stijl- en kledingadvies) waarvan ik hen als gecertificeerd imagostylist kan voorzien, omdat de uiterlijke presentatie key is als het gaat om reputatie, profilering en performance. Wat je aanhebt, je kapsel en accessoires : het draagt allemaal bij aan het beeld dat je van jezelf neerzet en hoe anderen je zien.Wij versnellen het coachingstraject door de effectieve combinatie van coaching en inhoudelijk communicatieadvies’

Iemand belt, en dan?

‘Dan hebben we een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin we de coachvraag formuleren. Ligt de focus in eerste instantie op bewustwording of gaan we meer actiegericht aan de slag? Aan het einde van het gesprek geven we een indicatie van het aantal coachingssessies. Het gemiddelde is 3 tot 6 sessies, maar dat is uiteraard afhankelijk van de vraag/wens.’

Wat is typerend voor jullie aanpak?

In coachingstrajecten breng ik met verdiepende vragen en oefeningen structuur aan in gedachten en houd ik zonder oordeel een spiegel voor. Soms dus ook letterlijk. Zo krijgen mensen inzicht in patronen, gedrag, acties en hun persoonlijke stijl en kunnen zij hun doel bereiken. In ieder gesprek en tijdens iedere sessie bekijken we de voortgang ten opzichte van de coachdoelen. En ik geef altijd (huiswerk)opdrachten mee in verschillende vormen, waarbij reflectie een belangrijk onderdeel is.

Waarom ben je coach geworden?

‘Ik begeleid al jaren met veel plezier crisiscommunicatietrajecten, die triggerden mij om de opleiding tot coach te gaan volgen. Tijdens een crisis vallen de maskers af, zie je de mens achter de klant. Dan kun je vanuit echt contact daadwerkelijk bijdragen en helpen verschil te maken. Daar wilde ik meer mee doen en dat is precies wat ik met coaching doe. Van de communicatieverantwoordelijken bij onze klanten wordt steeds vaker verwacht dat zij zelf ook meer coachend optreden in hun organisatie, zodat de gehele organisatie communicatiever wordt. Zij vinden het prettig dat wij snappen hoe je kunt switchen tussen deze rollen en hen daar ook op kan coachen.’

Wat is het verschil tussen advies en coaching?

‘Als adviseur vertel je vooral wat anderen moeten doen terwijl je als coach mensen begeleid tijdens hun veranderproces. Dit doe je door veel vragen te stellen, te confronteren en goed te luisteren. Bij adviseren zitten wij op het puntje van onze stoel, bij coaching leun ik bewust meer achterover.’

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden