Topman Feike Sijbesma reageert: maakt een sterke leider een organisatie kwetsbaar?
De zesde uitzending van de podcast over merken, marketing en reputatie van Emerce, IVRM Reputatie en brancheorganisatie IPAN staat live! Dit keer bevragen wij de invloedrijkste Nederlander, namelijk topman Feike Sijbesma.
9 september 2019 – In deze aflevering reageert topman Feike Sijbesma van Koninklijke DSM op de volgende stelling: “Een organisatie met een sterke leider is kwetsbaar.”
Niet aandeelhouders maar maatschappij voorop
Feike Sijbesma studeerde medische biologie aan de Universiteit Utrecht en bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 1987 begon hij zijn carrière bij Koninklijke Gist-Brocades NV als strategisch planner bij de divisie Industrial Pharmaceutical Products. Drie jaar later werd hij directeur Marketing & Sales bij deze divisie. Vanaf 1993 gaf hij leiding aan het onderdeel Savoury Ingredients en in 1995 werd hij benoemd tot directeur van de divisie Food Specialties. In datzelfde jaar trad hij toe tot het Executive Committee van Gist-Brocades. In 1998, na de overname van Gist-Brocades door chemie-multinational Koninklijke DSM NV, werd hij directeur van de businessgroep DSM Food Specialties. In 2000 trad Sijbesma toe tot de Raad van Bestuur van DSM. Sinds 2007 is Feike Sijbesma bestuursvoorzitter van DSM.
In deze aflevering van de OnBrandScan komen de volgende vragen aan bod: waar ligt Feike Sijbesma wakker van? Staat Sijbesma als leider niet te veel in de spotlights? Wat is zonder maatschappelijk doel je bestaansrecht? Hoe blijft DSM innoveren? Welk gevaar ligt er voor een langzittende CEO nog op de loer? Wat maakt een leider goed? En wat hebben koeien hiermee te maken?