Politiek lanceert campagne over nepnieuws

basic1-114_user_man Redactie IVRM

‘Blijf nieuwsgierig. Blijf kritisch.’ Dit verzoekt het ministerie van Binnenlandse Zaken in een online bewustwordingscampagne rond desinformatie en nepnieuws.

16 maart 2019 – De campagne maakt deel uit van een bredere aanpak die mediawijsheid moet bevorderen. Door nieuwe technologie is het steeds moeilijker om te zien of een filmpje of foto echt is of niet.

Nepnieuws-expert Peter Burger van de Universiteit Leiden reageert: ‘Het is eigenlijk wel geworden wat ik had verwacht: een vage campagne. Het aanwijzen van nepnieuws kan heel gevoelig liggen, daarom wil de overheid waarschijnlijk geen stempel drukken op wat wel en niet echt is.’

Het goede voorbeeld?

Een aantal dagen na de lancering van de campagne spreekt kamervoorzitter Arib haar zorgen uit over ‘nepnieuws’ in de Tweede Kamer zelf. In de Kamer worden steeds vaker filmpjes gemaakt voor social media. Die laten vaak een eenzijdig beeld zien. Zo worden Kamerleden op de beelden als hypocriet of als leugenaar bestempeld.

‘Parlementariërs zijn verantwoordelijk voor het aanzien van de Kamer en onze democratie’ vindt Arib. Daarom ondertekende zij een motie van het CDA die de intimiderende filmpjes veroordeelt. Het is voor het eerst in honderd jaar dat een Kamervoorzitter een motie ondertekent.

Weten hoe jij de regie houdt over het verhaal rond jouw organisatie? Download nu onze whitepaper over free publicity of neem direct contact met ons op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden