Vraag
Een landelijke ggz-instelling wilde zichtbaarder worden in de zoekresultatenpagina van zoekmachines zoals Google met een SEO-contentstrategie (search engine optimization). De instelling biedt een brede dienstverlening aan in een sterk concurrerende omgeving. De instelling was echter niet zichtbaar met deze diensten in de zoekmachineresultaten en dus onvindbaar voor potentiële cliënten.
De vraag aan IVRM Reputatie was om teksten te maken die de positie in zoekmachineresultaten verbeteren, zonder in te boeten aan kwaliteit en leesbaarheid, met als doel meer verkeer naar de website te genereren.
Aanpak
Op basis van testresultaten met diverse thema’s om de haalbaarheid en concurrentiegraad te bepalen, hebben we teksten geschreven voor een selectie diensten -afgeleid uit de meest kansrijke thema’s- waarmee de ggz-instelling haar doelgroep het best kon bereiken en converteren.
Voor elk afzonderlijk thema hebben wij met desk research en via de instelling relevante informatie verzameld. Op basis daarvan hebben we kwalitatief hoogwaardige teksten geschreven, waarbij we op strategische plekken gebruik maakten van de zoektermen waarop de opdrachtgever gevonden wilde worden. Denk hierbij aan (SEO-)titels, tussenkoppen, alt-teksten voor afbeeldingen en metadescriptions (tekst die zichtbaar is in zoekmachinesresultaten). Ook hebben we geadviseerd over interne links die doorverwijzen naar dieper gelegen pagina’s en externe links om te bouwen aan de autoriteitspositie van de website.
Resultaat
Door de SEO-contentstrategie staat de ggz-instelling met alle pagina’s waarvoor wij teksten hebben geschreven gemiddeld op de eerste pagina van Google, telt zij 99 nummer één posities en wordt gevonden op 1000+ extra relevante zoektermen. Bovendien hebben ze een groot aantal featured snippets en komen zelfs als spraakgestuurd-zoekresultaat terug in de Google Assistent. In zoekverkeer resulteert dat in 46 duizend meer klikken uit Google per maand. Op jaarbasis gaat het om 1,6 miljoen meer impressies in Google Search en een toename van 2693% klikken.
Deze SEO-contentstrategie leverde een nominatie op voor de Dutch Search Awards in de categorie Beste SEO-campagne.
Maar nog veel belangrijker, onze opdrachtgever is vindbaar geworden voor haar potentiële cliënten met heldere, eerlijke en relevante informatie, waardoor zowel haar naamsbekendheid als autoriteitspositie op de thema’s is vergroot.