
Vraag
Een fintechbedrijf bracht in het najaar van 2018 een nieuw erfpachtproduct op de markt. Het stelt 57-plussers in staat om de overwaarde op hun huis te verzilveren zónder te verhuizen. Aan IVRM Reputatie stelden zij de vraag hoe zij het product en het merk landelijke bekendheid konden geven bij haar doelgroep en andere relevante stakeholders. Zodanig dat zij een positieve overtuiging voor dit verzilverproduct ontwikkelen.
Aanpak
Voorafgaand aan de lancering van het verzilverproduct hebben we samen met de klant een boodschap ontwikkeld, waarin de maatschappelijke waarde van het product benadrukt wordt. Deze boodschap hebben we vervolgens verwerkt in het persbericht over de lancering en in een Q&A voor op de website en voor de beantwoording van persvragen.
Consumenten in het algemeen en ouderen in het bijzonder hebben wantrouwen ten aanzien van financiële producten. Om dit weg te nemen, hebben we endorsers en ambassadeurs ingezet. We hebben de journalist van De Volkskrant, aan wie we het nieuws exclusief hebben aangeboden, in contact gebracht met de launching customer van het verzilverproduct en met een onafhankelijke hypotheekadviesketen. Beiden bekrachtigden de boodschap van het fintechbedrijf, wat de communicatie-impact vergrootte.
Op de dag dat het artikel werd gepubliceerd in het landelijke dagblad, hebben we het algemene persbericht breed uitgestuurd onder RTV-, landelijke- en regionale nieuwsmedia, vakmedia en consumentenmedia.
Parallel aan de introductie van het verzilverproduct hebben we het fintechbedrijfbij alle relevante stakeholders, zoals Vereniging Eigen Huis, ANBO en de Consumentenbond geprofileerd als organisatie die innovatieve oplossingen bedenkt voor maatschappelijke vraagstukken. Verder hebben wij een kennismakingsafspraak gerealiseerd met hoogleraar Marja Elsinga, professor in Housing Institutions & Governance aan de TU Delft.
Daarnaast hebben we de directie van het fintechbedrijf met persoonlijke mediatrainingen voorbereid op mediaoptredens. Hierdoor waren zij in staat om als woordvoerder hun boodschap helder naar voren te brengen.
Resultaat
Met het persbericht en aanvullende perslobby realiseerden we publicaties in De Volkskrant, Het FD, plusonline, diverse vakmedia en een interview met de directie van het fintechbedrijf over het verzilverproduct in een uitzending van Nieuwsuur.
Verder hebben wij de dialoog met relevante stakeholders bevorderd. De introductie van het verzilverproduct en de profilering van het merk hebben de positie en de reputatie van het fintechbedrijf als innovator op de woningmarkt verstevigd.