
Vraag
Hoe kan consultancybureau P2 meer gestructureerd in contact zijn met al haar relaties en zowel het vertrouwen in het merk P2 als de kennis over de diensten van P2 vergroten?
Aanpak
P2 heeft een grote database met relaties. Die database werd niet benut. De meeste opdrachten die het bedrijf krijgt, worden verkregen uit het bestaande netwerk, op basis van persoonlijk contact via een P2’er.
Om met een grotere doelgroep een relatie te onderhouden en ter ondersteuning bij het persoonlijke contact van de P2’ers, adviseerden wij om een eigen nieuwsbrief te ontwikkelen met kwalitatief sterke content en die te verzenden naar de gehele P2-database (uiteraard AVG-proof). Een nieuwsbrief is een beproefd communicatiemiddel om je doelgroepen stelselmatig en vanuit de inhoud aan je merk te verbinden.
Wij adviseerden verder om de nieuwsbrief gepersonaliseerd te versturen. De gemiddelde Nederlander ontvangt tussen de veertig en zeventig e-mails per dag. Een gepersonaliseerde aanpak is dus belangrijk om je doelgroep te bereiken en tot actie aan te zetten, in dit geval het lezen van de content.
Wij gaven de nieuwsbrief een duidelijk P2-signatuur, zowel qua vorm (opgemaakt in de huisstijl), toon (een herkenbare schrijfstijl en woordkeuze) als inhoud (thema’s die P2 eigen zijn, maar niet allemaal even bekend zijn bij het publiek). Wij hebben zowel de ontwikkeling van het redactieformat, als de vormgeving, de opmaak in Mailchimp, de volledige redactie en de verzending van de nieuwsbrief op ons genomen. Ook gaven we advies over de distributie. Hiermee werd de klant volledig ontzorgd.
Resultaten
Een belangrijk onderdeel van e-mailmarketing is het monitoren van de resultaten. Als je de statistieken niet bijhoudt en hier niet op inspeelt, is de kans groot dat ontvangers zich afmelden. Daarom brengen we na iedere nieuwsbrief de aflever-, openings- en doorklikratio in kaart en vergelijken we deze percentages met die van de voorgaande nieuwsbrief en de nationale benchmark.
De COR (Confirmed Open Rate) is het aantal unieke personen dat een e-mail opende, gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde e-mails. De CTR (Click-Through Rate) is het aantal unieke personen dat op een link in de e-mail klikte, gedeeld door het aantal met succes afgeleverde e-mails. CTO (Click to Open Rate) is het aantal unieke personen dat klikte op een link in de e-mail, gedeeld door het aantal unieke personen dat de mail heeft geopend.
De P2-nieuwsbrief is in 2019 jaar drie keer verzonden, in juli, september en december. Qua COR scoorden alle nieuwsbrieven bovengemiddeld, qua CTR en CTO gemiddeld (december) tot bovengemiddeld (juli en september).
Over P2
P2 is een consultancybureau waar 75 vakmensen vanuit de visie ‘beter, anders, samen en inclusief denken’ betekenis geven aan complexe strategie-, realisatie- en ontwikkelopgaven voor bedrijven en overheden.
Bekijk hier meer voorbeeldprojecten

Hulp nodig bij je contentstrategie en uitvoering?
Wij helpen je graag. Bel of mail onze contentspecialist Michèle Zwarts: 06 4637 5536