

Vraag
Sinds 2011 voeren wij een proactief persbeleid voor een landelijke GGZ-instelling. Na grote organisatorische veranderingen ontstond bij deze klant de behoefte aan een planmatigere aanpak van de PR en marketingcommunicatie. Dit om PR-kansen beter te kunnen benutten.
De snel groeiende organisatie heeft een beperkte marketing- en communicatiecapaciteit, waardoor de dagelijkse communicatie-inspanningen vooral gericht zijn op uitvoerende taken, proceswerkzaamheden en ad hoc-zaken. De organisatie miste daardoor een lange termijnstrategie die borgt dat de juiste thema’s, op de juiste momenten en via de juiste kanalen onder de aandacht worden gebracht bij stakeholders.
Aanpak
Om tot een succesvolle marketingcommunicatieaanpak te komen die aansluit bij de organisatiedoelen en -strategie van de GGZ-instelling, heeft één van onze communicatieadviseurs de klant tijdelijk één dag per week inhouse ondersteund om de communicatiecapaciteit duurzaam te versterken.
We hebben gezamenlijk een OGSM-matrix (Objectives, Goals, Strategy and Measurements), opgesteld op basis van het jaarplan van de klant. Deze vormt de basis voor een planmatige aanpak voor effectieve marketingcommunicatie.
Verder hebben we de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes van de huidige communicatieaanpak opgespoord. Aan de hand van deze SWOT-analyse en de bevindingen tijdens het inhouse traject, hebben wij een voorstel gedaan om de planmatige aanpak van de marketingcommunicatieactiviteiten vast te leggen en in te bedden in de organisatie.
Resultaat
Door de werkzaamheden gezamenlijk en bij de klant op locatie uit te voeren, kon de (verworven) kennis meteen zo goed mogelijk belegd, geborgd en gedeeld worden in de organisatie.