

Vraag
Eind 2018 lanceerde Zorg van de Zaak Netwerk de campagne Breinvriendelijk Werken. Het Netwerk wil met de campagne meer aandacht vragen voor het brein op de werkvloer. Signalen zoals futloosheid, aanhoudende hoofdpijn, concentratieproblemen en oververmoeidheid worden niet op tijd herkend. De campagne was gericht op werkend Nederland. We zijn allemaal breinwerker en daarom is er volgens Zorg van de Zaak meer aandacht voor en kennis over een gezond brein nodig.
Als vaste samenwerkingspartner van Zorg van de Zaak zijn wij gevraagd om mee te denken over de inrichting van de campagne, zodat deze nieuwswaardig is en relevant voor de doelgroep.
Aanpak
We hebben Zorg van de Zaak geholpen met het creëren van mediagenieke, inhoudelijke en inspirerende content. Om er zo voor te zorgen dat Zorg van de Zaak structureel on- en offline zichtbaar is op het thema breinvriendelijk werken en daarmee haar positie als thought leader versterkt.
Daarnaast hebben we Zorg van de Zaak geholpen met het uitzetten van een onderzoek over breinvriendelijk werken onder ruim 1.000 werkende Nederlanders tussen de 18 en 66 jaar. Hiermee kregen we inzicht in de ervaring van werkend Nederland rond dit thema. Bovendien dienden de onderzoeksresultaten als basis voor het creëren van alle content, zoals ervaringsverhalen en het boekje ‘Breinvriendelijk Werken’. De campagne Breinvriendelijk Werken is ontwikkeld en uitgevoerd in samenwerking met Zorg van de Zaak en reclamebureau XXS Amsterdam.
Resultaten
De resultaten hebben we verwerkt in ervaringsverhalen, een persbericht en in een mediagenieke invalshoek die we gebruikten om journalisten te benaderen. Dit resulteerde in:
- een totaal van acht publicaties, namelijk: AD Werkt, Sprout, RTL Nieuws, Business Insider, NU.nl, Nederlands Dagblad, RTL Boulevard en Cosmopolitan;
- een overname van het persbericht door 21 media, waaronder landelijke titels, regionale media en vakmedia;
- een Q&A voor journalisten, werkgevers, werknemers en andere stakeholders van Zorg van de Zaak;
- een boekje over breinvriendelijk werken, geschreven voor werkend Nederland. Het boekje kan online worden aangevraagd, de gegevens gebruikt Zorg van de Zaak om leads op te volgen.
- nominatie voor een SAN Accent, de enige communicatievakprijs van, voor en door adverteerders van De Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN).
Over Zorg van de Zaak
Zorg van de Zaak is een netwerk van bedrijven op het gebied van bedrijfszorg, leefstijlzorg en medische zorg, met ruim 4.000 medewerkers en een omzet van 300 miljoen euro. Tot het netwerk behoren een bedrijfszorgorganisatie én diverse expertisebedrijven op het gebied van arbeidsomstandigheden, mobiliteit, re-integratie en loopbaan (Margolin), re-integratie bij gecompliceerde gezondheidsproblematiek (Winnock), schuldhulpverlening (Grip), verslavingen (Rodersana, Ready for Change, Novadic-Kentron), eetstoornissen (Co-eur) en obesitas (RA-Medical), bedrijfsmaatschappelijke issues (Gimd), psychische klachten (Skils), Christelijke GGZ (In de Bres) en Payrolling (LPD). Kortom, organisaties die helpen om medewerkers gezonder te (kunnen) laten werken, verzuim te beperken en de inzetbaarheid van medewerkers te verhogen. Verder biedt het Netwerk medische zorg met het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk en Naviva Kraamzorg in Deventer. Daarnaast is Zorg van de Zaak hoofdsponsor van FC Utrecht, waarmee zij samen maatschappelijke projecten uitvoert op het gebied van leefstijl en preventie. Voor meer informatie: www.zorgvandezaak.nl
