

Vraag
De Vervoerregio Amsterdam is een autoriteit op het gebied van verkeer en openbaar vervoer. De organisatie verbindt vijftien gemeenten en werkt aan een regio waarin mensen snel hun bestemming bereiken. De Vervoerregio is nog te weinig zichtbaar en heeft geen scherp profiel. Stakeholders hebben vaak geen duidelijk beeld van de organisatie en er is behoefte aan scherpe keuzes voor de positionering en profilering.
De positionering moet aansprekend zijn, handelingsperspectief bieden voor medewerkers, handvatten geven voor de communicatie naar buiten en leiden tot een betere zichtbaarheid. Aan IVRM Reputatie de opdracht om de Vervoerregio zo te positioneren dat het met intern draagvlak en externe zichtbaarheid beter de organisatiedoelen en ambities kan realiseren.
Aanpak
Op basis van deskresearch, een uitgebreid onderzoek onder interne en externe stakeholders en verschillende sessies met medewerkers en bestuur hebben we de gewenste positie van de Vervoerregio bepaald. Voor een maximaal intern draagvlak zijn we aan de hand van verschillende interviews onder medewerkers, teammanagers en directieleden op zoek gegaan naar behoeften, verwachtingen en ambities. Met andere interne stakeholders hebben we mogelijke positioneringsrichtingen verkend.
De meest relevante externe stakeholders interviewden we over de ervaringen met en gewenste rol van de Vervoerregio en hun verwachtingen daarbij. Tot slot gebruikten we de IVRM Reputatiemix voor een kwantitatieve meting van de huidige reputatie van de VRA onder deze groep externe stakeholders en onder de interne stakeholders.
De resultaten van deze onderzoeken vormden de basis voor onze positionerings- en message developmentsessies met sleutelpersonen binnen de Vervoerregio. We bouwden hierbij voort op wat er al was (zoals de kernwaarden) en maakten met elkaar scherpe positioneringskeuzes. Samen zijn we op zoek gegaan naar de essentie van waar de Vervoerregio voor staat en gaat en welke rol daarbij hoort. Ook haalden we de essentiële elementen op voor de corporate boodschap en stelden kansrijke thema’s vast voor de profilering en zichtbaarheid van de Vervoerregio.
De uitkomsten van deze sessies hebben we uitgewerkt in een essentie, positioneringsstatement, rol van de Vervoerregio en een kernboodschap. Dit eindresultaat is trots gepresenteerd, afgestemd en met instemming ontvangen door de directie en een representatieve groep medewerkers.
Resultaten
De Vervoerregio Amsterdam heeft nu een helder vastgestelde positionering als dé organisatie die de mobiliteitsopgave in de drukste regio van het land leidt. De essentie ‘comfortabel, snel en duurzaam op weg’ vormt met de geformuleerde kernboodschap een sterke basis en leidraad voor alle communicatie-uitingen. Met de gekozen rol van ‘aanvoerder’ heeft de Vervoerregio nu ook een duidelijke positie en weten medewerkers wat dit betekent voor de samenwerking met andere partijen, omgang met projecten en voor de interne en externe communicatie. Kortom, een duidelijke plattegrond als mooie basis voor een nieuwe en uitdagende reis.
Over Vervoerregio Amsterdam
De Vervoerregio Amsterdam verbindt vijftien gemeenten en werkt aan een regio waar mensen vlot hun bestemming bereiken. De organisatie is opdrachtgever van het openbaar vervoer, financiert verbeteringen in de regionale vervoersinfrastructuur en maakt beleid voor een beter gebruik van het wegennet en de openbaar vervoer- en fietsnetwerken. De Vervoerregio stimuleert ook het fietsgebruik en werkt aan een netwerk van hoogwaardige, snelle fietsroutes in de Amsterdamse regio. Verder zet de organisatie zich in voor een verkeersveilige regio en reductie van het aantal verkeersslachtoffers.

Hulp nodig bij je contentstrategie en uitvoering?
Wij helpen je graag. Bel of mail onze contentspecialist Tamara van der Wind: 06 4637 5536