
Vraag
De Opbouw is een landelijke stichting waaronder zes organisaties vallen die zorg bieden aan jeugd, ouderen en mensen met een verstandelijke beperking. Deze organisaties hebben te maken met de krappe arbeidsmarkt in de zorgsector. Met hun eerdere wervingsinspanningen lukte het niet om hun vacatures te vervullen met goed gekwalificeerde medewerkers. Ook het behouden van medewerkers is steeds moeilijker.
Aan IVRM Reputatie de vraag om de bestuurders, HR- en communicatiemanagers van de zes organisaties binnen De Opbouw meer inzicht te geven in strategische arbeidsmarktcommunicatie. Daarnaast hadden zij behoefte aan praktische handvatten voor doeltreffende arbeidsmarktcommunicatie waarmee zij ook hun reputatie als werkgever versterken.
Aanpak
Om inzicht te krijgen in motieven van werkenden in de zorg om te kiezen voor een bepaalde werkgever, hebben we een aantal interviews afgenomen onder de doelgroep. Ook hebben we de HR- en communicatieprofessionals van de organisaties binnen De Opbouw geïnterviewd over de huidige arbeidsmarktcommunicatie en de waardering als werkgever door de eigen medewerkers. Tenslotte hebben we een online concurrentieanalyse gemaakt waarbij de arbeidsmarktcommunicatie van vergelijkbare zorgorganisaties in kaart is gebracht. De resultaten van deze onderzoeken hebben we vervolgens gepresenteerd tijdens een sessie met de zes organisaties.
Tijdens een studiedag hebben we de deelnemers van De Opbouw kennis laten maken met de stappen die nodig zijn om te komen tot een doeltreffende arbeidsmarktcommunicatiestrategie. Het bouwen aan een onderscheidende reputatie als werkgever stond hierbij centraal. Hierbij deden de deelnemers verschillende opdrachten om deze stappen voor hun eigen organisatie in te vullen. De deelnemers van de organisaties gaven elkaar feedback op de resultaten van de opdrachten, zodat de opgedane kennis zowel in het uitvoeren als in het beoordelen van de opdrachten gebruikt werd en daardoor beklijfde.
Resultaat
Bestuurders, HR- en communicatieprofessionals binnen De Opbouw hebben de kennis en de tools gekregen om hun organisatie als aantrekkelijke werkgever op de arbeidsmarkt te profileren. Ze zijn geïnspireerd naar huis gegaan met een aanzet voor een eigen arbeidsmarktcommunicatiestrategie om verder uit te werken.
Over De Opbouw
De Opbouw richt zich op het verlenen van zorg aan ouderen, verstandelijk gehandicapten en jeugd. Onder De Opbouw vallen zes zorgorganisaties. Het werkgebied van De Opbouw omvat de provincies Noord-Holland, Utrecht en Gelderland. De zorg en hulpverlening kan intramuraal maar ook extramuraal zijn, of behandelend en begeleidend. Bij De Opbouw werken ongeveer 5500 mensen voor ongeveer 4500 jongeren, volwassenen en ouderen.
