

Vraag
Zorg van de Zaak Netwerk lanceerde eind 2016 de campagne Sterker op het Werk. Hiermee wilde de organisatie het thema weerbaarheid op de werkvloer onder de aandacht brengen bij zowel werkgevers als werknemers. Zorg van de Zaak wil dat medewerkers weerbaar worden tegen werkstress en zich sterk maken tegen grensoverschrijdend gedrag. Onder grensoverschrijdend gedrag vallen pesten, agressie, discriminatie en (seksuele) intimidatie.
Deze campagne ging van start vanuit de wetenschap dat jaarlijks ruim 1,2 miljoen mensen slachtoffer worden van spanningen op de werkvloer, veroorzaakt door grensoverschrijdend gedrag en werkstress. In combinatie met een hoge werkdruk verdubbelt ongewenst gedrag de kans op psychische klachten, die weer een belangrijke oorzaak zijn van ziekteverzuim.
Aanpak
We hebben Zorg van de Zaak geholpen met verschillende communicatiemiddelen:
- een persbericht om de campagne zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen;
- een actieve perslobby met een invalshoek, die leidde tot een artikel in een landelijk dagblad;
- twee blogs, waarvan één met een expert van Zorg van de Zaak en één met een voetballer van FC Utrecht;
- een whitepaper, te downloaden op de website van Zorg van de Zaak. Naast achtergrondinformatie over de gebruiker heeft Zorg van de Zaak concrete leads om op te volgen.
Wij hebben de campagne Sterker op het Werk ontwikkeld en uitgevoerd in samenwerking met FC Utrecht, waar Zorg van de Zaak de hoofdsponsor van is, en reclamebureau XXS Amsterdam. De aftrap bestond uit een relatie-event in stadion Galgenwaard, waar meer dan 200 bedrijven aanwezig waren. Deskundigen van Zorg van de Zaak en voetballers van FC Utrecht lieten tijdens interactieve workshops zien hoe ze omgaan met werkstress, prestatiedruk en grensoverschrijdend gedrag.
Resultaat
De campagne Sterker op het Werk heeft de SAN-award 2016 (Stichting Adverteerders Jury Nederland) gewonnen in de categorie B-to-B. Dit is de enige marketing- en communicatievakprijs van, voor en door adverteerders. Naast de erkenning door vakgenoten heeft de campagne Sterker op het Werk het bewustzijn en de noodzaak van mentale weerbaarheid onder werkgevers én werknemers vergroot.
Over Zorg van de Zaak
Zorg van de Zaak is een netwerk van bedrijven op het gebied van bedrijfszorg, leefstijlzorg en medische zorg, met ruim 4.000 medewerkers en een omzet van 300 miljoen euro. Tot het netwerk behoren een bedrijfszorgorganisatie én diverse expertisebedrijven op het gebied van arbeidsomstandigheden, mobiliteit, re-integratie en loopbaan (Margolin), re-integratie bij gecompliceerde gezondheidsproblematiek (Winnock), schuldhulpverlening (Grip), verslavingen (Rodersana, Ready for Change, Novadic-Kentron), eetstoornissen (Co-eur) en obesitas (RA-Medical), bedrijfsmaatschappelijke issues (Gimd), psychische klachten (Skils), Christelijke GGZ (In de Bres) en Payrolling (LPD). Kortom, organisaties die helpen om medewerkers gezonder te (kunnen) laten werken, verzuim te beperken en de inzetbaarheid van medewerkers te verhogen. Verder biedt het Netwerk medische zorg met het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk en Naviva Kraamzorg in Deventer. Daarnaast is Zorg van de Zaak hoofdsponsor van FC Utrecht, waarmee zij samen maatschappelijke projecten uitvoert op het gebied van leefstijl en preventie. Voor meer informatie: www.zorgvandezaak.nl
