PR-tactieken die werkten in 2009 - maar niet in 2019

basic1-114_user_man Redactie IVRM

De mediawereld is een jungle geworden. En daarin houden veel bedrijven vast aan hun oude, bekende PR-tactieken.

7 mei 2019 – Maar wat tien jaar geleden werkte, is nu niet meer zo effectief.

1. Persbericht of pitch?

Decennia geleden gold het persbericht als essentieel onderdeel van iedere PR-campagne. Maar anno 2019 hebben journalisten geen tijd om ellenlange berichten door te spitten. Dat doen ze dan ook niet, tenzij je met hard nieuws komt (denk aan een oprichting of overname). Een korte pitch per e-mail werkt vaak beter.

2. Stel je perslijst met zorg samen

Niet geschoten is altijd mis, dacht men in 2009. Hoe groter de perslijst, hoe beter de uitkomst. In 2019 werkt dit niet meer. Breng relevante journalisten en bloggers in kaart en stuur hen een een bericht op maat.

3. Massamailings? Doe maar niet

De massamailing heeft waarschijnlijk nooit echt succes geboekt, maar werd tien jaar geleden wel volop gebruikt. Tegenwoordig is deze aanpak nog zinlozer; journalisten ontvangen per dag een stortvloed aan berichten. Een standaard massamailing herkennen zij van mijlenver en belandt direct in de prullenbak. En jij waarschijnlijk ook.

4. Breng je pitch tot leven

Vroeger was PR een beetje saai – ieder persbericht barstte van de feiten en cijfers. Maar dat was toen. Nu draait PR vooral om verhalen vertellen. Wanneer je een journalist een pitch stuurt, wees dan scheutig met voorbeelden, trends en uitdagingen voor de sector; liefst verteld door ervaringsdeskundigen.

5. Focus niet alleen op de landelijke media

Een hardnekkige opvatting is dat het vooral loont om in de landelijke media te staan. Een publicatie in NRC of De Volkskrant is uiteraard geweldig, maar het zou niet je enige doel moeten zijn. Publicaties in vak- en regionale bladen spelen ook een cruciale rol in een doordachte mediastrategie. Daar vind je publiek dat anders onbereikbaar blijft.

Bron: Forbes

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden