Proactief persbeleid in coronatijd?

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Sinds de uitbraak van corona krijgen wij vaak de volgende vraag: is het mogelijk (of raadzaam) om nu een proactief persbeleid te voeren? Ons antwoord: ja, dat is zeker mogelijk.

26 januari 2021 – Gezien de snelle verspreiding van het virus (en de mutanten) en de snel veranderende actualiteit moet dit op een strategische manier gebeuren en spreken we in dit coronatijdperk liever over een persaanpak per onderwerp of thema. De focus van organisaties moet verschuiven van marketingacties en hard nieuws naar het nieuws achter het nieuws. Naar de duiding van het nieuws op basis van visie en expertise.

Verschuif de focus

Hoewel organisaties voorzichtig moeten zijn om onhandige pogingen te voorkomen om relevant te zijn, zijn er veel manieren om gedurende deze tijd op gepaste wijze proactief de media te benaderen. Organisaties met verhalen die direct relevant zijn -op het gebied van gezondheid en welzijn, medische duiding, financiële duiding en maatschappelijke ontwikkelingen veroorzaakt door het virus- kunnen hun kennis en expertise gebruiken om de huidige situatie te duiden, inzicht te geven en het publiek te informeren. Uiteraard gaat dit, zoals gewoonlijk in onze branche, gepaard met de snelheid van handelen, helemaal omdat het nieuws nu sneller dan ooit elkaar opvolgt.

Aandachtspunten

Je persbeleid hoeft ook niet coronagerelateerd te zijn, zolang dit respectvol en zorgvuldig gebeurt. Andere onderwerpen zijn altijd welkom. Het is de taak van journalisten om het publiek te informeren over wat er speelt in de wereld, dus ook over niet-coronagerelateerd nieuws. Dat gezegd hebbende, moet er wel rekening gehouden worden met:

  • de beschikbaarheid van redacties en journalisten. Redacties zijn dun bemand en in veel journalisten worden vrijgemaakt voor coronagerelateerde onderwerpen;
  • zorg er voor dat de woordvoerder op de hoogte is van coronagerelateerde nieuwsduiding, want er kunnen daar vragen over komen;
  • kom niet in de verleiding om je organisatie te promoten op een manier die relevant lijkt voor de huidige crisis, maar dat absoluut niet is;
  • vermijd de drukste mediadagen, dagen waarop bijvoorbeeld net een persconferentie van de premier is geweest;
  • als je belangrijk nieuws hebt dat je wil communiceren, kan het dan wachten? Het risico bestaat dat nieuws dat op dit moment wordt gepubliceerd, verloren gaat of niet hetzelfde niveau van bekendheid bereikt bij jouw doelgroep;
  • voor bedrijfstakken die geraakt worden, zijn verslaggevers op zoek naar echte verhalen;
  • daarnaast zijn redacteuren op zoek naar CEO’s die hun standpunt willen delen in deze voor iedereen ongekende tijd.

Toets bij de specialist

Twijfel je als organisatie aan de relevantie en/of urgentie van je verhaal voor een proactieve persbenadering? Toets het dan bij de specialisten van IVRM Reputatie. Onze specialisten anticiperen op veranderende klantvragen en beoordelen welke communicatie via welk kanaal -juist in deze tijd- geschikt of gewenst is.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden