Reputatie in coronatijd

basic1-114_user_man Lana Driest

[one-third-first]

https://ivrm.nl/whitepapers/whitepaper-crisiscommunicatie/

[/one-third-first]
[two-thirds]

Corona-uitdagingen zijn er voor iedereen

COVID-19 heeft een grote impact op ons dagelijks leven en we weten nog niet hoe groot die impact in de toekomst zal zijn. Dit heeft natuurlijk ook effect op het reputatiemanagement van je organisatie en de manier waarop je met al je stakeholders communiceert.

Organisaties staan voor ongekende uitdagingen. Gaan we het coronavirus doorstaan? Krijgen we te maken met een serieus liquiditeitstekort? Wat als personeel ziek wordt en uitvalt, hoe vangen we het werk dan op? Hoe zorgen we voor onze toekomstbestendigheid? Sommige sectoren legt het coronavirus geen windeieren. De omzet van de pakketbezorgers loopt op, de verkoop van boeken stijgt en de bakker op de hoek doet goede zaken. Anderen zien hun omzet juist enorm terugvallen, zoals (zzp’ers in) de toerisme- en horecabranche.

Hoe dan ook, de corona-uitdagingen zijn er voor iedereen. Alleen iedere uitdaging is anders. Voor de één zal het betekenen dat er op allerlei noodvoorzieningen van de overheid moet worden teruggevallen. De ander moet bedenken hoe er snel kan worden opgeschaald. We zien om ons heen dat organisaties eerst zijn gestart met hergroeperen, kijken waar ze staan in deze onzekere coronatijd. Maar waar moet je aan denken vanuit reputatieoogpunt?

  • Toon leiderschap

Wacht niet af en toon leiderschap. Niet alleen via externe communicatie maar vooral intern, richting je medewerkers. Je hebt ze hard nodig in deze coronatijd. Wees transparant in de verwachtingen en over te nemen maatregelen. Blijf met je medewerkers in gesprek, ook (ju&#237st) op afstand. En geef vertrouwen.

  • Zet stakeholders centraal

Onderzoek wat de onzekerheden en behoeften van je stakeholders zijn. Denk onder meer aan je medewerkers, klanten, leveranciers, partners en beleidsmakers. Deze behoeften kunnen onderling conflicteren. Daarom is het belangrijk deze te destilleren om zo tot een aanpak op maat te komen.

  • Voorbereiding is key

Bereid scenario’s, statements en Q&A’s voor. Bepaal daarnaast de momenten waarop je mogelijk van scenario moet wisselen, bijvoorbeeld van reactieve naar proactieve communicatie. Door de snelheid van de verspreiding van het coronavirus en het nieuws moet je snel kunnen schakelen. Een goede voorbereiding is het halve werk.

  • Wees flexibel

De ontwikkelingen veranderen met de dag, soms per uur. Pas je communicatiestrategie daarom continu aan. Beslis snel en communiceer duidelijk. Inconsistente, vertraagde, onnauwkeurige en tegenstrijdige informatie is kenmerkend voor deze corona-situatie.

Schakel hulp in in coronatijd

Durf hulp in te schakelen. Het is logisch dat de communicatie- en reputatievraagstukken je als organisatie momenteel boven de pet groeien. Bij IVRM Reputatie werken adviseurs die kunnen ondersteunen met (crisis)communicatie, strategisch advies, het opstellen van Q&A’s en social media.

Download ons whitepaper crisiscommunicatie

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Gerelateerde artikelen:

Wil je meer weten over reputatie?

Laat je e-mailadres achter en je ontvangt maandelijks IVRM’s Reputatiereport in je inbox of download ons whitepaper ‘Drie wetten voor een ijzersterke reputatie
Aanmelden NIEUWSBRIEF

 

[/two-thirds]

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden