Contentcuratie

Wil je als organisatie met je stakeholders in contact blijven door regelmatig relevante content te delen op social media? Dan is contentcuratie een effectief hulpmiddel.

Slim en creatief omgaan met bestaande content

Door middel van contentcuratie verwerk je bestaande, actuele content om je stakeholders te informeren en te boeien. Met de juiste bronvermelding en een eigen inhoudelijke toevoeging laat je met contentcuratie zien hoe actueel en deskundig je bent en bouw je tegelijkertijd nieuwe (online) contacten op.

Twee bekende manieren om content te cureren

Doorgaans maken wij onderscheid tussen twee manieren om contentcuratie in te zetten.

Eigen content hergebruiken

Je oude artikelen, blogs, posts, video’s en podcasts bevatten een berg aan interessante informatie die vaak nog steeds actueel is. Met een actueel haakje kun je deze bijdragen vaak eenvoudig een tweede (social) leven geven.

Eigen context of duiding toevoegen aan bestaande content

Door jouw deskundige en inhoudelijke mening toe te voegen aan (een samenvatting van) bestaande content van anderen, versterk je je autoriteitspositie op een bepaald thema of onderwerp. Dit gaat verder dan tweets en posts delen of liken. Je voegt eigen ideeën, inzichten en adviezen toe.

Slim cureren: 5 stappen

Contentcuratie is niet moeilijk, maar je moet er wel goed over nadenken en weten wat je doet. Het is méér dan knippen en plakken. Als je genoeg relevante informatie voor een onderwerp hebt verzameld en zowel de samenvatting als je eigen creatieve draai eraan hebt gegeven, ben je met deze vijf stappen op de goede weg:

Nieuwe titel

Maak altijd een nieuwe titel voor je curatie die afwijkt van de titel uit de originele post.

Eigen afbeelding

Gebruik een eigen of copyrightvrije afbeelding. Neem nooit de afbeelding over in verband met copyright.

Bericht

Start de curatie gelijk met de kernboodschap. Geef daarna de toelichting en eindig met een welluidende conclusie. Zet onderaan de link naar de originele bron(nen).

Quote

Voeg een prikkelende uitspraak toe aan de curatie om de aandacht van de lezer te trekken.

Call-to-action

Sluit de curatie altijd af met een call-to-actio (CTA). Nodig lezers bijvoorbeeld uit om extra informatie (zoals een blog, whitepaper of infographic) te downloaden of contact met je op te nemen.

 

Jouw content structureel succesvol inzetten?

Wil je ook content zo inzetten dat jouw organisatie profiteert van meer zichtbaarheid, autoriteit en een hogere reputatiewaarde? Van strategie tot uitvoering ondersteunen wij je hier graag bij.

Voorbeelden van curaties

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden?

Bel of mail gelijk met een van onze specialisten.

Neem contact op

Lana Driest

Senior adviseur reputatie en communicatie
0611288651
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden