Sportcast: Lidl wint het EK
Het EK moest dringend op sponsor- en campagneniveau worden geëvalueerd. Tijd voor een Sportcast, de studio in met: Frank en Abdelilah.
Aftrap
We vallen met de deur in huis: Lidl is de winnaar van het EK. Lidl heeft uitermate efficiënt en met sympathieke acties het sponsorschap benut. Albert Heijn anticipeerde niet echt lekker op de aanwezigheid van Lidl in het campagnegeweld. Vooral de ouderwetse Panini voetbalplaatjes scoorden super goed, dranghekken bij de uitgang en hier en daar zelfs uitverkocht. En dat de kinderen op het veld kwamen in de shirts van Lidl, complimenten. Goed geregeld.
Plus met de hesjes
En de andere supers? We zagen al in de aanloop tot het EK de op het oog lekkere actie met Wesly Bronkhorst en Wesley Sneijder van Plus met de buurthempies in combinatie met de kraker ‘Ich bin wie du’ . In aanloop naar het EK waren de Wesjes niet van de talkshow schermen weg te slaan, de actie leek tijdens het EK een beetje uit te doven. Niet echt goed geleerd van dit type campagne: waarom nou een hesje? Doet het op socials niet echt lekker, en zat het Jumbo debacle er wellicht nog in? Of zoals we laatst in Trouw al lieten optekenen die hesjes, dat werkt niet. Als je oranje wil verkopen moet je de combinatie maken met iets lokaals. De oranje lederhosen was een doorslaand succes geworden. Dà vinden Nederlanders leuk. Denk maar aan de Bobby Helm op het EK in 1996 in Engeland of de oranje Vuvuzela in Zuid-Afrika in 2010.
De oranjebewaarder van Jumbo
Dan was er nog de Jumbo met de Oranjebewaarder Marco Schuitemaker. De vraag is wel wie nu nog weet dat de Jumbo was, zoals wel vaker. Helemaal als deze uitstekende meezinger een preroll heeft van Albert Heijn, niks aan te doen waarschijnlijk. In ieder geval is het nu het favoriete nummer van Abdelilah, dat nemen ze Marco in ieder geval niet meer af.
De kaartjes (of bierviltjes) van Albert Heijn
En Albert Heijn? Hun campagne was een beetje gewoontjes en kwam niet helemaal tot zijn recht. Hoewel het leuk was om (reserve)spelers een lollige rol te geven in de commercials met kaartjes waarvan ook net niet helemaal duidelijk was hoe dit concept werkte. Het werd hem dan ook net niet, in tegenstelling tot Lidl: geen dranghekken voor kaartjes bij de uitgang dit keer.
Dr. Robert Cialdini“But for me, there is a second winner: The Netherlands”
De gemiste kans
Van wie was de campagne ‘naar links, naar rechts’ met de Snollebollekes? Het zette Nederland op de kaart, onze reputatie kan niet meer stuk na dit EK. Zelfs onze eigen goeroe Robert Cialdini besprak deze op LinkedIn, dat gaf ons bijna een trotser gevoel dan de winst op Turkije. Wat een totaal gemiste kans, geen merk die het omarmde behalve Rob Kemps zelf dan, niet voor niets bijna de Slimste Mens van Nederland.
KPN
Veel gezien was de oranje kat van KPN. De sportcasters van dienst vonden er niet veel aan, raar verhaal, niet echt te volgen maar het kan allemaal persoonlijk zijn en een kwestie van smaak. Het publiek lust het wel, het is blijkbaar een potentiële awardwinner. De kat heet overigens Louis, dan bent u weer helemaal op de hoogte.
Chinees
De opvolger van Volkswagen dit EK: BYD (Build Your Dreams). Opvallende campagne, heel veel gezien. Efficiënt ook: 63% stijging online bezoek op de site van BYD. Ook de verkoopcijfers gaan erg lekker begrijpen we inmiddels. Lokale partnerships, onder andere met de succesvolle Cor Potcast en filmpjes met Giovanni van Bronckhorst. Hij reed in de BYD met zijn vrienden naar een windmolen om een potje te voetballen, goed voor het klimaat, lekker gewerkt. Build Your Dreams, EK voetbal, Yamal, er is van alles op te verzinnen maar dit was een tikje te obligaat. Enfin, het verkoopt dus wat zeuren we eigenlijk.
Duurzaam EK
Het meest duurzame EK ooit, dat was de belofte. Grote sponsor is dan AliExpress, daar ga je dan eigenlijk al. Die belofte wordt lastig in te lossen al zal er wel onderzoek komen dat ons tegendeel bewijst. Maar treinen reden niet, werd er toch maar weer gevlogen. Tip om maar eens gewoon op te houden met dit soort beloftes.
Oranjezee
Het kwam al met al langzaam op gang. De echte Oranjezee misten we een beetje in de straten. Volgens Abdelilah zit dat ook wel in het verplaatsen van oranje gekte naar social media. Daar zit voor ons gevoel wel wat in, en er werd gekeken: records in de cijfers. Nederlands scoorde 8 miljoen en de streamers zijn dan nog niet eens meegeteld.
Conclusies
- Lidl is winnaar als EK Sponsor.
- UEFA heeft sowieso gewonnen, record inkomsten: 2.4 miljard.
- Nederland wint de reputatieprijs dankzij Snollebollekes.
- Spanje wint.
Dat laatste vinden we dan weer winst voor het voetbal, mensen het was een feest!
Luister de sportcast op je eigen favoriete kanaal: