Stem op het woord van 2019: levensloopstress!

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Verzin het Woord van het Jaar 2019. Dat was niet de opdracht van één van onze trouwste klanten, Zorg van de Zaak. Wat hun vraag wel was?

12 december 2019 – Eén die ze ons ieder jaar stellen: ontwikkel voor ons een campagneconcept waarmee we onze dienstverlening op een bijzondere manier kunnen profileren. Oftewel: hoe krijgen we aandacht voor het thema niet-medisch verzuim? Met die opdracht zijn we aan de slag gegaan.

Stem op levensloopstress als Van Dale Woord van het Jaar 2019

Trigger voor verzuim

Omdat we Zorg van de Zaak en haar netwerkbedrijven zo goed kennen, weten we hoe ze werken, voor wie ze werken en wat hen uniek maakt. Al brainstormend passeerden heel wat maatschappelijke onderwerpen de revue die impact hebben op werkend Nederland. En daarmee op het werk van de Zorg van de Zaak-experts, die zorgen dat Nederland fit en gelukkig werkt. Wat kan dat in de weg staan? Wat kan ervoor zorgen dat je niet fijn werkt en misschien wel verzuimt van je werk als er niet alert op wordt gereageerd? Impactvolle momenten in je leven die je zo opslokken dat je de balans kwijtraakt: een scheiding, de ziekte van je kind, de mantelzorg voor één van je ouders, geldzorgen. Deze gebeurtenissen geven stress en stress is een trigger voor verzuim.

Campagne ‘Levensloopstress’

En zo ontstond het woord en de campagne ‘Levensloopstress: Weet jij wat er speelt?’. Vanuit de maatschappelijke relevantie van de dienstverlening van onze klant en onze vertaling daarvan in een woord; in een creatief concept, om het in communicatietermen uit te drukken. Een woord en een begrip dat het afgelopen jaar resoneerde, getuige de vele artikelen die eraan gewijd werden. Dat werk wordt nu dus bekroond met de nominatie voor Woord van het Jaar 2019.

Aanpak

De campagne Levensloopstress: Weet jij wat er speelt? is ontwikkeld en uitgevoerd in samenwerking met Zorg van de Zaak. Naast de ontwikkeling van het overkoepelende creatieve concept hebben we Zorg van de Zaak geholpen met het creëren van mediagenieke, inhoudelijke en inspirerende content. Om er zo voor te zorgen dat Zorg van de Zaak structureel on- en offline zichtbaar is op het thema levensloopstress en daarmee haar positie als thought leader versterkt.

Onderzoek levensloopstress

Daarnaast hebben we Zorg van de Zaak begeleid bij het uitzetten van een onderzoek over levensloopstress onder ruim 1.000 werkende Nederlanders tussen de 18 en 66 jaar. Hiermee kregen we inzicht in de ervaring van werkend Nederland rond dit thema. Bovendien dienden de onderzoeksresultaten als basis voor het creëren van alle content, zoals ervaringsverhalen. Een zeer succesvolle manier van contentmarketing waar Zorg van de zaak ontzettend veel publiciteit mee heeft gegenereerd.

Resultaten

  • Een totaal van 86 publicaties (waarvan 68 originele bronnen), namelijk: NOS, RTLZ, Trouw, NRC, Radio 1, Business Insider en Management Team.
  • Maatschappelijke discussie in gang gezet
  • Het onderwerp niet–medisch verzuim op de agenda gezet
  • Trending topic geweest op social media
  • Andere organisaties haakten aan op het thema
  • Levensloopstress is opgenomen in de Dikke van Dale
  • Genomineerd voor Woord van het Jaar 2019
  • Experts van Zorg van de Zaak werden uitgenodigd voor seminars
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden