Storytelling: vertel geen onzinverhalen

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Storytelling is in trek bij marketeers, maar wordt nog te vaak verkeerd gebruikt. Veel bedrijven vertellen een ‘brand story’ of ‘corporate story’ die losstaat van de realiteit. Ze leggen hierbij de focus op het vinden van de allesomvattende, zaligmakende story, terwijl authentieke (klant)verhalen veel belangrijker zijn. Dat zegt Reinier Rombouts, eigenaar van Chief Storytelling.

31 augustus 2017 – Vertel geen onzinverhalen bij je producten of diensten. Laat die zoveel mogelijk voor zichzelf spreken. Maar vertel wel welke waarden je als merk of bedrijf belangrijk vindt, hoe je in de wereld staat en op welke manier jouw producten of diensten daarin een rol spelen.

Open en kwetsbaar

Wanneer je bijvoorbeeld ‘de klant centraal’ als kern van je strategie benoemt, moet je dus vooral verhalen vertellen vanuit de invalshoek van de klant. Verhalen die duidelijk maken wat jouw merk, organisatie of product toevoegt aan het leven van die klant. Stel je open en kwetsbaar op en laat je klant aan het woord. Het delen van alle ervaringen – goede en slechte – in de vorm van authentieke (klant)verhalen, is veel belangrijker dan het schrijven van één afgerond, spannend merkverhaal.

‘Mensen zullen zich sneller herkennen in de organische verhalen van andere klanten. Pas wanneer ze zich herkennen, gaan ze geloven en ontstaat er vertrouwen. Vertrouwen is de opbrengst van een goed verhaal. En welke merken koop je het makkelijkst? Juist, de merken die je vertrouwt,’ aldus Rombouts.

Bron: Marketingfacts

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden