Taxibedrijf Uber geeft niet thuis als de business brokken oplevert

basic1-114_user_man Redactie IVRM

‘Net als een kleuter die zijn handjes voor zijn ogen doet en zegt: ‘Ik ben er niet.” Dat is de reactie van Uber op een dodelijk ongeluk volgens de nabestaanden van het slachtoffer in een interview met de Volkskrant vandaag.

30 oktober 2018 – In maart dit jaar veroorzaakte een jonge uberchauffeur een dodelijk ongeluk. Op het moment van het ongeluk reed de chauffeur rond, wachtend op een klant via de Uber-app. Maar, omdat de chauffeur op dat moment geen passagier had én niet op weg was naar een klant, was hij ook niet aan het werk, zo redeneert Uber. Sterker nog, volgens Uber bestaat niet eens iets als een uberchauffeur, omdat chauffeurs niet bij hen in dienst zijn, maar als ZZP’er rondrijden. Daarmee onttrekt het bedrijf zich aan elke vorm van verantwoordelijkheid.

Empatie betuigen

Foute boel, want zo kan Uber bij elk willekeurig incident dat is veroorzaakt door een uberchauffeur zeggen: ‘Niet onze schuld, wij hebben niks gedaan’. Als een woordvoerder die in geval van crisis zegt: ‘Geen commentaar.’ Dat is niet hoe je je opstelt tegen (nabestaanden van) verkeersslachtoffers, veroorzaakt door mensen die uit jouw naam werken. Wij leren dat je in zulke gevallen empathie betuigt als bedrijf, ongeacht de schuldvraag. Ervaren bedrijven weten dat, maar (sommige) nieuwkomers moeten dat nog leren.

Bron: Volkskrant

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden