Wat is reputatiemanagement?
Reputatiemanagement is het proactief sturen op het verhogen van de reputatiewaarde van jouw merk of organisatie. Continu, dus niet alleen als er een crisis of een issue is die de organisatie kan schaden.
Reputatiemanagement is een planmatige aanpak waarbij je stuurt op de manier waarop stakeholders jouw organisatie zien en waarderen. Je beheert publieke percepties over je organisatie. Het is een strategie die je proactief inzet in je communicatie en in je handelen. Met als doel om de reputatiewaarde van jouw merk of organisatie te verhogen.
Effectief reputatiemanagement
Reputatiemanagement is een voortdurend proces. Of het nu mee- of tegenzit. Effectief reputatiemanagement is cruciaal omdat een sterke reputatie zorgt voor loyaliteit en goodwill onder stakeholders en doelgroepen. Dat is onbetaalbaar. Met een goede reputatie trek je klanten, medewerkers, investeerders, media en partners aan. Zij geven jouw organisatie de voorkeur boven andere. Dat zorgt voor groei, een hoger rendement, trotse werknemers en draagt bij aan een positieve impact op de samenleving. Je bent beter weerbaar zodra een crisis toeslaat of de continuïteit door een issue in de knel komt.
Friedrich Nietsche“We kunnen beter leven met een slecht geweten dan met een slechte reputatie.”
Sterke reputatie
Met een sterke reputatie heeft jouw organisatie invloed. Je komt makkelijk aan tafel bij samenwerkingspartners, beleidsmakers en journalisten. Je agendeert maatschappelijk relevante onderwerpen en hebt invloed op besluitvormingsprocessen.
Reputatiemanagement: twee perspectieven
- Offensief: bouw structureel en proactief aan je reputatie door je zichtbaarheid, autoriteit en invloedspositie te versterken via verschillende instrumenten. Denk aan thought leadership, stakeholdermanagement en een kwaliteitsbeleid dat gericht is op continue verbetering.
- Defensief: probeer in tijden van crisis en issues je reputatie te behouden of te herstellen. Dit kan door crisiscommunicatie en door kwetsbaarheden in de organisatie aan te pakken.
Voor reputatiemanagement moet je de huidige waarde van de reputatie kennen. Breng de reputatiewaarde van de organisatie in kaart en kijk naar alle stakeholders. Niet alleen je klanten en medewerkers, maar ook naar het algemeen publiek, beleidsmakers, media, belangenorganisaties en samenwerkingspartners. De totale indruk die deze groep van jouw organisatie heeft, wordt onder andere door eigen ervaringen gevormd. Daarnaast speelt ook alles wat stakeholders horen en zien over de organisatie mee in hun beeldvorming. Dit samen is bepalend voor de perceptie van jouw merk en organisatie.
Reputatiewetten
Door je te houden aan de onderstaande drie reputatiewetten, zorg je als organisatie dat je reputatie continu in topconditie is en je een crisis goed doorstaat. Daarbij gebruik je de IVRM Reputatiemix als toetssteen.
- Ken je stakeholders goed. Rekening houden met de belangen van stakeholders is één van de belangrijkste eigenschappen die organisaties met een sterke reputatie onderscheidt van de rest.
- Zorg voor een wendbare reputatie. De informatie over de omgeving en de uitkomsten van reputatieonderzoek leiden tot strategische keuzes. Keuzes die aansluiten bij de organisatiewaarden en -identiteit. Omdat de omgeving continu verandert en een groot aanpassingsvermogen vraagt, moet de reputatiestrategie wendbaar zijn. Hou deze daarom kort en bondig.
- Proactief en continu. Reputatiemanagement betekent dat je continu en proactief bezig bent met het versterken van je positie op de verschillende reputatiefactoren. Dus niet ad hoc, alleen bij een crisis of issue.
Kick-start voor reputatiemanagement
Snel beginnen? We helpen je graag met een eerste paar stappen op weg.
- Stap 1: Bepaal de maatschappelijke context waarbinnen de organisatie acteert. Volg de ontwikkelingen, issues en discussies die verband houden met jullie activiteiten.
- Stap 2: Monitor wat er over je organisatie wordt gezegd en geschreven en onderzoek hoe de stakeholders jouw organisatie beoordelen op de reputatiefactoren.
- Stap 3: Bepaal de belangrijkste issues, kansen, verbeterpunten en profileringsthema’s en stel op basis hiervan de reputatiestrategie op.
- Stap 4: Ga aan de slag! Met onder andere verbetermanagement, de dialoog met stakeholders en zichtbaarheid in de media met free publicity.
- Stap 5: Meet op de ingestelde KPI’s en stuur bij.
Luister onze podcast met Marc Oosterhout over reputatie, communicatie en marketing.
Een van de best beluisterde afleveringen van onze podcast met merkexpert Marc Oosterhout. Auteur van het boek Powerbrands. Zijn boek begint met een citaat van Antoine de Saint-Exupéry: ‘Als je mensen een schip wil laten bouwen, geef ze dan heen hout en spijkers maa een eindeloos verlangen naar de zee”.In deze podcast alles over marketing, reputatie en communicatie wat je maar wil weten.